مردانگی سمی چیست ؟

مردانگی سمی چیست ؟

451 نفر
دسته بندی: روابط زناشویی

مردانگی سمی چیست؟

منظور از مردانگی سمی فقط رفتار کردن مانند یک مرد نیست. در عوض، این اصطلاح به فشارهای فرهنگی شدیدی اشاره دارد که موجب می‌شود برخی مردان به شیوه‌های واقعاً آسیب‌زایی رفتار کنند. تعریف‌های علمی و همین‌طور عامیانه بسیاری برای «مردانگی سمی» وجود دارد. شما می توانید از مقاله چرا مردان متاهل معشوقه دارند؟ اطلاعات بیشتر راجع به ساختار ذهنی مردان به دست  آورید. مقاله زیر در رادیو بینا تهیه و ترجمه شده است.

مردانگی سمی چیست ؟

برخی محققان به توافق رسیده‌اند که مردانگی سمی سه جزء اصلی دارد:

  1. سرخستی:مردان باید از نظر جسمی قوی، از نظر احساسی بی‌عاطفه، و از نظر رفتاری تهاجمی باشند.
  2. ضدزنانگی: مردها باید هر چیزی که زنانه به حساب می‌آید را رد کنند. مثلاً احساسات خود را بروز ندهد یا کمک دیگران را قبول نکنند.
  3. قدرت: مردها باید برای رسیدن به قدرت و جایگاه (اجتماعی و مالی) تلاش کنند تا این که بتوانند احترام دیگران را به دست بیاورند.

تمجید عادت‌های ناسالم

مردانگی سمی مردان را به انجام رفتارهای ناسالم تشویق می‌کند. بر این اساس، فقط زن‌ها باید از بدن خود مراقبت کنند. مردها باید بدون هیچ استراحتی مثل ماشین از خودشان کار بکشند، حتی اگر مصدوم یا مجروح شده باشند. یا این که نباید به پزشک مراجعه کنند چون این با سرسختی آنها در تناقض است. تحقیقات نشان می‌دهد هرچه مردان به ارزش‌های مردانه بیشتر متعهد باشند، بیشتر خود را درگیر رفتارهای پرخطر مانند نوشیدن الکل یا کشیدن سیگار می‌کنند، چون احتمالاً این رفتارها را طبیعی می‌دانند. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشه که آیا مردان بعد از خیانت پشیمان میشوند؟

لکه ننگ ناراحتی روانی

همچنین، مردانگی سمی مانع از مراجعه مردان به روان‌پزشک می‌‌شود. برای این افراد، افسردگی، اضطراب، و دیگر مشکلات روانی ضعف به شمار می‌آید. بر اساس یک تحقیق در سال 2015، مردانی که به مفاهیم سنتی مردانگی اعتقاد دارند نگاهی منفی نسبت به استفاده از خدمات روان‌درمانی دارند.

آنها تمایل ندارند در مورد احساسات و مشکلات‌شان با کسی صحبت کنند. این ممکن است احساس انزوا و تنهایی را در آنها افزایش دهد. در نتیجه، زمانی که به یک بیماری روانی دچار می‌شوند، تمایل کمی دارند که از کسی کمک بگیرند.

نژاد، قومیت و جنسیت

نژاد و قومیت یک مرد می‌تواند بر شیوه نگاه او به مفهوم مردانگی و همین طور درک دیگران از او تأثیر بگذارد. یک تحقیق در سال 2013 نشان می‌دهد که از نگاه دانشجویان سفیدپوست ایالات متحده، مردان آسیایی-امریکایی مردانگی کمتری نسبت به سیاهپوست‌های امریکایی دارند.

البته در مدارس اهمیتی ندارد که به چه نژاد یا قومی تعلق دارید. پسرهایی که «به اندازه کافی مردانه» رفتار نکنند، مورد آزار و اذیت دیگران قرار می‌گیرند.

در میان مردان آفریقایی-امریکایی اصطلاحی به نام «جان هنری‌ئیسم» وجود دارد. این اصلاح برای توصیف مردانی به کار می‌رود که برای مقابله با مشکلات سخت تلاش می‌کنند و حتی در مواجهه با استرس و تبعیض نیز به این کار ادامه می‌دهند. تحقیقی در سال 2016 پیروی از جان هنری‌ئیسم را با افزایش خطر فشار خون بالا و افسردگی مرتبط می‌داند.

نژاد، قومیت و جنسیت

عدم تمایل به کمک به دیگران

مردانی که بیشتر درگیر مردانگی سمی هستند هنگام مشاهده زورگویی یا حمله فیزیکی، احتمال کمی دارد که به دیگران کمک کنند. بر اساس یک مطالعه در سال 2019، مردانگی سمی مانع از این می‌شود که مردان به یک قربانی دلداری دهند، از دیگران درخواست کمک کنند، یا جلوی فرد متخاصم را بگیرند.

دستورالعمل انجمن روان‌شناختی امریکا

در طول سال‌ها، انجمن روان‌شناختی امریکا دریافته است که فشارهای جامعه بر روی مردان می‌تواند پیامدهایی جدی برای افراد و همچنین جامعه داشته باشد.

اعضای این انجمن دستورالعمل جدیدی را برای درمان پسران و مردان تهیه کرده است تا به برخی از مشکلات روان‌شناختی مرتبط با مردانگی سمی رسیدگی شود. آنها معتقدند که مفهوم مردانگی سنتی از نظر روانی آسیب‌زا است. مثلاً اگر پسران احساسات خود را سرکوب کنند به خودشان و دیگران آسیب می‌رساند.

محققان دریافتند که وقتی کلیشه‌ها و انتظارات فرهنگی کنار گذاشته می‌شود، رفتارهای اصلی مردان و زنان تفاوت زیادی با هم ندارد. برای مثال، مشاهدات حاکی از این است که مردان به اندازه زنان از مراقبت از کودکان لذت می‌برند. یا این که پسران نوجوان در مقایسه با دختران همسن خود حتی کمتر خشمگین می‌شود.

سخن پایانی

هر چه ما افراد بیشتری را با مفهوم مردانگی سمی و تأثیرات سوء آن آشنا کنیم، احتمال بیشتری دارد که بتوانیم تغییری در سطح کلان ایجاد کرده و چنین فشارهایی را از دوش مردان برداریم. اگر شما هم احساس می‌کنید که مردانگی سمی بر روی باورها و رفتارهای شما تأثیر منفی گذاشته است، توصیه می‌شود که به یک روان‌درمانگر مراجعه کنید. در انتها از شما دعوت می کنیم تا پادکست آیا غیرت فقط برای مردان ایرانیه رو حتما گوش بدید.

برای مطالعه بیشتر در باب موضوع مردان سمی می توانید از این لینک اقدام نمایید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند
امتیاز شما :
سامانتا
1402-8-20 10:12:23

به نظرم حق و حقوق مردان در خیلی جاها هم از سمت خودشون هم از سمت خانواده و جامعه نادیده گرفته شده...مرد چه ثروتمند و چه فقیر با ارزش و مقدس هست احساسات غم وشادی در درونش داره خیلی جاها نیاز به محبت دیدن و در آغوش کشیده شدن و گریه کردن داره...اینهمه فشار جامعه و خانواده و اعتقادات مسخره باعث شده خیلی از مردها دچار سکته قلبی و افسردگی و دگر آزاری بشن...مرد یک انسانه با تمامی احساسات انسانی آقایون گریه کنید احساساتی بشید و بدونید تلاش در زندگی مهمه نه پول تو جیب شما و ماشین زیرپاتون

ElGrandeToto - 7elmet Ado 6(MP3_320K)