احساس ما نسبت به بدن‌مان چقدر از رسانه‌های اجتماعی تأثیر می‌گیرد؟

احساس ما نسبت به بدن‌مان چقدر از رسانه‌های اجتماعی تأثیر می‌گیرد؟

162 نفر
دسته بندی: خودشناسی

یک بررسی جدید، حقایق غم‌انگیز مرتبط با رسانه‌های اجتماعی، و نکته‌هایی برای مراقب از خانواده و خودتان . همه ما دوست داریم محتوایی که در رسانه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنیم بر احساس ما نسبت به بدن‌مان، یا به‌اصطلاح تصویر بدن (body image) ما، تأثیر مثبتی بگذارد. با این حال، پیشنهادهای مخرب شبکه‌های اجتماعی ممکن است تأثیری خنثی یا حتی منفی داشته باشد. اما دلیل این مسئله چیست؟ لطفا به پادکست زیر گوش دهید:

روان‌شناس امریکایی جِی. اِی. هَریگِر (J. A. Harriger) و همکارانش در یک بررسی جدید که در مجله تصویر بدن منتشر شده است، می‌گویند رسانه‌های اجتماعی ما را به دام می‌اندازند تا محتوایی را تماشا کنیم که ممکن است احساس نارضایتی از بدن را تشدید کند.

پیشنهادهای شبکه‌های اجتماعی بر اساس الگوریتم‌ها یا دستورالعمل‌های برنامه‌نویسی‌شده‌ای عمل می‌کند که عموماً برای کاربران رسانه‌های اجتماعی شناخته‌شده نیستند.

به شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه خود فکر کنید. این شبکه‌ها خبرها، ویدئو‌ها، یا حساب‌های کاربری‌ای به شما پیشنهاد می‌کنند که احتمالاً به آن علاقه دارید. البته، هر کاربری ممکن است تصور کند که این پیشنهادها صرفاً بر اساس علایق خودش است. اما در واقعیت، عوامل بسیاری بر این پیشنهادها تأثیر می‌گذارند، از جمله گزینه‌های می‌پسندم (like) یا نمی‌پسندم (dislike)، شکلک‌ها، اشترک‌گذاری‌ها، نظرها، زمان صرف‌شده برای تماشای ویدئوها، اهداف و راهبردهای شرکت، و خیلی چیزهای دیگر.

هریگر و همکارانش اشاره می‌کنند که الگوریتم‌های متداول رسانه‌های اجتماعی مردم را به سمت محتوای شخصی‌شده‌ای هدایت می‌کنند که «اغلب افراطی‌تر و کنترل‌نشده‌تر بوده، و طوری طراحی شده است که کاربران را برای دوره‌های زمانی طولانی‌تری درگیر نگه دارد.»

استفاده از کدام رسانه‌های اجتماعی خطر بیشتری دارد؟

استفاده از کدام رسانه‌های اجتماعی خطر بیشتری دارد؟

به طور کلی، نارضایتی از بدن با مشکلات گوناگونی، مانند عزت‌نفس پایین، اضطراب، افسردگی، اختلالات اشتها، و رفتارهای مرتبط با سبک زندگی ناسالم، همراه است. اما میزان تأثیر رسانه‌ها بر این نارضایتی به عوامل مختلفی بستگی دارد، به همین دلیل، نمی‌توان به این سؤال جوابی قطعی داد. اما چند نکته قابل‌ذکر وجود دارد:

  • الگوریتم‌های مورد استفاده ثابت نیستند. هریگر و همکارانش می‌گویند که شرکت‌ها در مورد این الگوریتم‌ها شفاف صحبت نمی‌کنند.
  • رسانه‌هایی که بر روی تصاویر چهره و بدن تمرکز دارند می‌توانند تأثیر بدتری بر افراد بگذارند. درستی این مسئله را خودتان می‌توانید امتحان کنید. در چند شبکه اجتماعی مانند توئیتر، اینستاگرام، تیک‌تاک، اسنپ‌چت، و مانند آن کمی پرسه بزنید و تأثیر بالقوه آنها بر تصویر بدن را با هم مقایسه کنید.
  • استفاده از فیلتر‌های بهبود تصویر و نرم‌افزارهای ویرایش تصویر می‌تواند این تأثیر منفی را بیشتر کند.

بنابراین، نوع رسانه‌ای که انتخاب می‌کنیم ممکن است میزان آسیب‌پذیری ما را افزایش داده، و به تشدید نارضایتی از بدن و احتمالاً مشکلات سلامت روان منتهی شود.

چطور می‌توانیم با آثار مضر رسانه‌های اجتماعی مقابله کنیم؟

چطور می‌توانیم با آثار مضر رسانه‌های اجتماعی مقابله کنیم؟

به باور هریگر و همکارانش:

  • مدرسان، محققان، و متخصصان حوزه سلامت می‌توانند برنامه‌های آموزش رسانه به مردم ارائه کنند. آموزش کمک می‌کند تا آثار منفی رسانه‌های اجتماعی کاهش پیدا کند.
  • والدین باید خودشان الگویی برای استفاده سالم از رسانه‌های اجتماعی باشند و در مورد خطرات استفاده از رسانه‌ها با فرزندان خود صحبت کنند.
  • کاربران باید همیشه هوشیار باشند که این رسانه‌ها می‌توانند بر باورهای آنها تأثیر منفی بگذارند.
  • همه ما می‌توانیم از شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی بخواهیم که از کاربران خود بهتر مراقبت کنند.

اگر تصویر بدنی یا سلامت روانی شما افول کرده است، حتماً عادت‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی خودتان را بررسی و اصلاح کنید.

میلیاردها کاربر رسانه اجتماعی در دنیا وجود دارد. احتمالاً شما هم در نوعی رسانه اجتماعی عضو هستید. مقاله هریگر و همکارانش خواستار تغییر از بالا به پایین است: «در نهایت، این مسئولیت شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی است که از سلامت کاربران خود مراقبت کنند». اما متاسفانه، تجارت‌های قدرتمند همیشه آن کاری را انجام نمی‌دهند که برای مشتری‌هایشان بیشترین نفع را دارد. در نتیجه، در حال حاضر، مدیریت سلامت به کاربران واگذار شده است.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی تاکنون چه پیامدهایی داشته است؟

استفاده از رسانه‌های اجتماعی تاکنون چه پیامدهایی داشته است؟

واقعیت غم‌انگیز این است که برخی افراد قادر نیستند استفاده از رسانه‌های اجتماعی را خودشان مدیریت کنند و از پیامدهای زیان‌بار آن دور بمانند.

  • بین سال‌های 2011 تا 2017، 259 نفر در هنگام گرفتن عکس سلفی جان خود را از دست دادند. این به این معنی است که مردم تمایل داشتند – و البته هنوز هم تمایل دارند – جان‌شان را برای گرفتن یک عکس زیبا و یا به امید پخش و دیده شدن آن در سراسر اینترنت به خطر بیندازند.
  • طبق گزارش بخش ارتباطات داخلی فیس‌بوک، «از میان نوجوانانی که افکار متمایل به خودکشی را گزارش دادند، 13 درصد از کاربرانِ بریتانیایی و 6 درصد از کاربرانِ امریکایی ریشه این تمایل را به اینستاگرام نسبت دادند – این شبکه اجتماعی در سال 2012 توسط شرکت مِتا (نام جدید فیس‌بوک) خریداری شد».
  • تحقیقات بارها نشان داده است که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند اعتیادآور باشند. همان طور که بسیاری از ما می‌دانیم، اعتیاد معمولاً به مشکلات اجتماعی، روانی، و رفتاری منجر می‌شود.
  • خانمی در ایالت کانِتیکات ایالات متحده از اسنپ‌چت و متا شکایت کرده است، با این ادعا که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی در خودکشی دختر 11ساله‌اش نقش داشته و تا حدی مسئول این اتفاق هستند.
پژوهش‌ها و افشاگری‌ها همچنان ادامه خواهند داشت.
 

پژوهش‌ها و افشاگری‌ها همچنان ادامه خواهند داشت.

متأسفانه، پیشرفت داده‌های علمی در این زمینه به طور کلی آهسته‌تر از رشد رسانه‌های اجتماعی است. پس، بهتر است در پایان به چند نکته کاربری توجه کنید:

  1. برای تشخیص محتوای ناسالم، به درک شهودی و عقل سلیم خود رجوع کنید.
  2. سعی کنید به بهترین شکل ممکن، استفاده اعضای خانواده و خودتان از رسانه‌های اجتماعی را کنترل کنید.
  3. دانش خود را در زمینه رسانه‌های اجتماعی افزایش دهید تا بتوانید اثرات نامطلوب آنها را کمتر کنید.
  4. اگر فکر می‌کنید به حمایت یا مشاوره نیاز دارید، به یک روان‌درمانگر رجوع کنید.

هویت شما چیزی بیشتر از تصویر بدن، تعداد دنبال‌کننده‌های حساب کاربری، تعداد بازدیدها، یا زمان صرف‌شده در رسانه‌های اجتماعی است. اگر فرزندان شما هم از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، اطلاعات مقاله حاضر در مورد آنها هم صدق می‌کند.

منبع:

psychologytoday.com

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند
امتیاز شما :
ElGrandeToto - 7elmet Ado 6(MP3_320K)