بر حق بودن

بر حق بودن

132 نفر
دسته بندی: خودشناسی

اگر بخواهید به صدای ذهن خود توجه کنید، چیزی که متوجه میشوید این است که ذهن شما جریانی از افکار را همواره تولید میکند. مثلا چرا همسر شما این اشتباه را مرتکب شده است، و اینکه شما درست میگفتید! این نوع از افکار بسیار شفاف و قانع کننده هستند و بر حق بودن ما صحه بیشتری میگذارند. پیشنهاد می شود که علل خیانت مردان متاهل را حتما مطالعه بفرمایید.

اما آیا تا بحال توجه کرده اید وقتی با شخصی اختلاف نظر دارید یا با او درگیر جدال میشوید، مدت زمانی زیادی را صرف توضیح دادن و دفاع کردن از مواضع خودتان میکنید. از موضوع اصلی رد میشوید و به این بحث میپردازید که حق با شماست. تمام توضیحاتی که ارائه میکنید معمولا به این خاطر است که بر حق بودن خودتان را اثبات کنید.

اگر بر‌حق بودنمان ثابت نشود، چه می‌شود؟

چیزی که مدام در ذهن ما میگذرد، تاکید شدید روی بر حق بودن ما و دفاع از مواضع ما است. ما ممکن است بارها در صحبت های خود دیگران را سرزنش کرده باشیم و بر حقیقتی که خودمان قبول داریم تاکید کرده ایم. ما در ذهن خودمان بارها و بارها موضع خودمان را در برابر یک هیئت منصفه خیالی و در یک دادگاه خیالی اعلام کردیم و همه این اتفاق ها در آن لحظه فقط در ذهن ما اتفاق میافتد.

تا بحال از خودتان پرسیده اید که واقعا در برابر چه کسی موضع بر حق بودن خود را اعلام میکنید؟ و اینکه در حقیقت چه خواهد شد وقتی که در برابر این هیئت منصفه خیالی موضع بر حق بودن ما اثبات شود؟ ما از سناریو بر حق بودن برای دفاع از حقیقتی که قبول داریم، استفاده میکنیم. برای اینکه تا جای ممکن خودمان را از آنچه که در حقیقت احساس میکنیم، دور نگه داریم. یک بار دیگر به داستانی که برای بر حق بودن خودتان زمانیکه پیشامدی برایتان اتفاق افتاده بود، توجه کنید. از خودتان بپرسید در پس احساس تعصبی که روی داستان خودتان دارید، چه چیزی پنهان شده است؟ ممکن است با احساساتی نظیر ناباوری عمیق، ضعف، خشم و رنج مواجه شوید. زمانی که شما بازگو کردن این داستان بر حق بودن را در ذهن خودتان متوقف میکنید، احساسات حقیقی شما آشکار میشوند. افکار ما و به خصوص افکاری که مربوط به بر حق بودن ما هستند، به ما اجازه نمیدهند آنچه را که باید حس کنیم را احساس کنیم.

بعد از توقف تلاش برای برحق بودنمان چه اتفاقی می‌افتد؟

زمانی که در ذهن خود از موضع بر حق بودن خودمان دست میکشیم، چیز خارق العاده ای اتفاق می‌افتد: میتوانیم در لحظه حال زندگی کنیم. میتوانیم به حوادث همانطور که اتفاق افتاده اند نگاه کنیم. دیگر به اشتباهی که همسر ما مرتکب شده است، با دیده سرزنش نگاه نمی‌کنیم و خودمان را در موضع حقیقت و درستی قرار نمیدهیم. در دیدگاه خودمان تجدید نظر می‌کنیم و وقایع را از زاویه و موضع دیگران نیز بررسی می‌کنیم.

سعی کنید برای عقاید کهنه و قدیمی که سال هاست بر روی آنها پافشاری میکنید، ورژن جدیدتری پیدا کنید. اینکار باعث میشود که همه وقایع و اشخاصی که با آنها سر و کار خواهید داشت، رنگ و بوی تازه ای به خودشان پیدا کنند. چرا که قرار است شما با جهان بینی جدیدی با آنها مواجه شوید. چه بسا عقاید متعصبانه و نادرستی که آنها را درست می‌پنداریم، باعث شوند که این پرده همچنان بر روی چشم های ما باقی بماند و ما نتوانیم حقیقت امور را درک کنیم.

تمرینی برای کنترل تعصبات شما

تمرینی برای کنترل تعصبات شما

سعی کنید در روزهای آتی، این تمرین را انجام دهید: در طول روز سعی کنید به ذهنتان در مورد بر حق بودن خود و نادرست بودن دیگران خوراک ندهید. ذهنتان را از افکار عادت گونه ای که همیشه در حال توضیح دادن و دفاع کردن از مواضع شماست، دور نگه دارید. در حین انجام این تمرین، بر روی تغییراتی که در احساسات شما زمانی که از مواضع خود دست می‌کشید اتفاق میافتد، توجه کنید.

 اگر احساس ناخوشایندی را تجربه کردید به جای اینکه بر سر موضع قبلی خود برگردید، از آگاهی خود برای تمرکز کردن بر روی چیزی که در حال تجربه آن هستید کمک بگیرید. احساس خود را لمس کنید، بر لحظه متمرکز شوید و از خودتان بپرسید واقعا چه چیزی در حال وقوع است. اگر ذهن سخنگوی شما غیر فعال باشد، وقایع و افراد فرصت بیشتری برای تغییر و تکامل خواهند داشت. هر چقدر شما بیشتر بتوانید در لحظه حضور داشته باشید، بیشتر از حقیقت امور مطلع خواهید گشت. مهمتر از همه، وقتی که شما از گفتن اینکه حقیقت چیست دست بر میدارید، ممکن است حقیقت روی خودش را به شما نشان بدهد.

ترجمه:

Radiobina

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند
امتیاز شما :

آخرین مطالب

روش های طبیعی افزایش اکسی توسین
روش های طبیعی افزایش اکسی توسین
چگونه کمتر از دیگران برنجیم؟
چگونه کمتر از دیگران برنجیم؟
سیاست ها و حفظ حریم خصوصی
سیاست ها و حفظ حریم خصوصی
عصب شناسی انتظار در روابط
عصب شناسی انتظار در روابط
انعطاف پذیری شناختی چیست؟
انعطاف پذیری شناختی چیست؟
ElGrandeToto - 7elmet Ado 6(MP3_320K)