خرد متعارف چیست؟

خرد متعارف چیست؟

311 نفر
دسته بندی: خودشناسی

خرد متعارف به عقاید و باورهای رایج و پذیرفته شده اشاره دارد. این خرد میتواند شامل ایده‌ هایی باشد که عموماً توسط اکثریت مردم پذیرفته باشد یا نظرات کارشناسی پذیرفته شده ای باشد که به طور طولانی مدت در یک حوزه یا موسسه وجود دارد. این نوع دانش می تواند مزایا و معایبی داشته باشد. گاهی اوقات این ایده ها به افراد اجازه میدهند تا نظر اکثریت را درک کنند و سریع به نتیجه برسند. در موارد دیگر خرد متعارف می تواند جلوی تفکر خلاقانه و ارائه راه حل های جایگزین برای مشکلات را بگیرد. استفاده از اصطلاح خرد متعارف به اقتصاددان جان کنت گالبریت نسبت داده میشود که در کتاب خود به نام جامعه مرفه در سال 1958 این موضوع را مورد بحث قرار داد. گالبریت خرد متعارف را عاملی توصیف کرد که مقاومت اجتماعی را در برابر تغییر افزایش میدهد. این مقاله در مجموعه رادیو بینا تهیه و تنظیم شده است.

نشانه های خرد متعارف

خرد متعارف در بسیاری از جنبه های زندگی روزمره مشهود است. برخی از مواردی که نشان میدهد شما از خرد متعارف برای هدایت و تصمیم گیری خود استفاده میکنید عبارتند از:

  • پذیرفتن برخی از ایده ها بدون سوال
  • اطلاعات جدید برای شما چالش برانگیز نیست و به دنبال چیزی هستید که همیشه با عقاید شما مطابقت دارند
  • اعتقاد به اینکه چیزی که اکثریت مردم فکر میکنند، درست است
  • اعتقاد به اینکه چیزی که منطقی به نظر برسد، قطعا درست است
  • پذیرش چیزی به عنوان حقیقت به دلیل سنت یا اختیار

یادآوری این نکته مهم است که اگرچه ایده ها پذیرفته میشوند، اما به این معنی نیست که دقیق هستند. خرد متعارف اغلب بر پذیرش چیزها بر اساس ایمان به نظرات و تخصص دیگران متکی است. مشکل این است که این دانش لزوماً ریشه در شواهد قابل تأیید ندارد.

کاربرد خرد متعارف

این نوع دانش میتواند چند کاربرد متفاوت داشته باشد. مثلا به عنوان راهی برای سنجش اجماع اکثریت یک جمعیت باشد. دانستن اینکه اکثریت مردم به درستی یک ایده اعتقاد دارند یا خیر، میتواند اطلاعاتی در مورد نیازها، اولویت ها یا نظرات یک گروه ارائه کند. خرد متعارف همچنین می تواند به عنوان چیزی شبیه به یک میانبر ذهنی عمل کند. به جای بررسی هر جنبه ای از یک مشکل، تکیه بر خرد متعارف می تواند به افراد در تصمیم گیری یا نتیجه گیری سریع کمک کند.

زمانی تکیه بر خرد متعارف مفید است که:

  • شما زمانی برای تجزیه و تحلیل هر جنبه از موقعیت یا همه گزینه های موجود نداشته باشید
  • به دست آوردن اجماع در گروه مهم باشد
  • انطباق با گروه و تناسب در آن مهم باشد
  • شما با گروه یا سازمانی روبرو باشید که در برابر ایده های جدید مقاوم است

همچنین مهم است که بدانیم خرد متعارف میتواند صحیح باشد. نمونه ای از خرد متعارف واقعی این است که شستن دست ها با آب و صابون می تواند به جلوگیری از گسترش بیماری کمک کند. هر زمینه ای دارای دانشی است که از تخصص و تجربه اعضای آن گروه سرچشمه می گیرد. ممکن است متوجه شده باشید که برخی اوقات رویکرد مرسوم دقیق ترین یا موثرترین رویکرد است.

کاربرد خرد متعارف

تأثیرات خرد متعارف:

از آنجا که خرد متعارف معمولاً بدون تردید باقی میماند، زمانی که ایده‌ های نادرست مورد پذیرش اکثریت قرار میگیرد، میتواند مشکلاتی ایجاد کند. یکی از تاثیرات منفی این است که بررسی ایده های جدید بسیار دشوار میشود. برای مثال، یک خرد مرسوم نشان میدهد که زخم‌ ها صرفا ناشی از استرس هستند. این ایده برای سال ها مورد تایید اکثریت بود، تا زمانی که محققان آن را به چالش کشیدند و علت اصلی آن را که یک باکتری بود، کشف کردند. در مواردی مانند این، خرد مرسوم نادرست میتواند با سلامت فرد و نوع مراقبت‌ های پزشکی که دریافت میکند تداخل ایجاد کند.

چه باید کرد؟

اگر ایده ای مرسوم در مورد یک موضوع مفید یا دقیق به نظر نمیرسد، کارهایی وجود دارد که میتوانید برای به چالش کشیدن آنها و آزمایش روش های جدید انجام دهید:

تاریخچه این ایده را کاوش کنید: مدتی را صرف تحقیق در مورد چگونگی پیدایش این ایده کنید. آیا مجموعه ای از تحقیقات وجود دارد که این ایده بر اساس آن باشد؟ چه شواهدی صحت آن را تایید می کند؟ آیا شواهد یا داده ای وجود دارد که با این ایده در تضاد باشد؟

ایده های جایگزین را بررسی کنید: مدتی را صرف ارائه فرضیه های جایگزین برای توضیح پدیده کنید. درباره ایده های جدید تحقیق کنید و صحت آنها را آزمایش کنید.

با افراد دیگر صحبت کنید: شما میتوانید ایده‌ های جدید خود را با دیگران در میان بگذارید تا ایده‌ ای بهتر بدست آورید. چیزی که به نظر شما ایده خوبی است ممکن است از نظر دیگران غیرمنطقی یا نامعقول به نظر برسد. افراد دیگر نیز ممکن است بتوانند به ایده ها یا توضیحات دیگری اشاره کنند که ممکن است شما در نظر نگرفته باشید.

هنگامی که با ایده هایی روبرو میشوید که ریشه در خرد متعارف دارند، معمولا منطقی است که آنها را برای ارزیابی اعتبار و دقت آنها بررسی کنید. زیر سوال بردن خرد متعارف می تواند به پیشبرد تحقیقات آینده کمک کند، ایده های قدیمی را پشتیبانی یا رد کند و به طور بالقوه منجر به خلق نظریات جدیدتر و مفیدتر شود.

منبع:

www.verywellmind.com

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند
امتیاز شما :

آخرین مطالب

روش های طبیعی افزایش اکسی توسین
روش های طبیعی افزایش اکسی توسین
چگونه کمتر از دیگران برنجیم؟
چگونه کمتر از دیگران برنجیم؟
سیاست ها و حفظ حریم خصوصی
سیاست ها و حفظ حریم خصوصی
عصب شناسی انتظار در روابط
عصب شناسی انتظار در روابط
انعطاف پذیری شناختی چیست؟
انعطاف پذیری شناختی چیست؟
ElGrandeToto - 7elmet Ado 6(MP3_320K)