من نمی‌خواهم بزرگ بشوم : با این احساس چطور روبرو بشوم ؟

من نمی‌خواهم بزرگ بشوم : با این احساس چطور روبرو بشوم ؟

181 نفر
دسته بندی: خودشناسی

اگر با خودمان روراست باشیم، بزرگسالی در مقایسه با تصویری که در کودکی از آینده خودمان ترسیم می‌کردیم، کمی ناامیدکننده است. در دوران کودکی، زمان خواب‌مان را دیگران تعیین می‌کردند، نمی‌توانستیم لباس‌های‌مان را خودمان انتخاب کنیم، و در مورد غذای‌مان هم پدر و مادر یا پرستار تصمیم می‌گرفت. بسیاری از ما به این فکر می‌کردیم که وقتی بزرگ بشویم، همه چیز بهتر می‌شود. ما دنیایی را تصور می‌کردیم که در آن می‌توانستیم بی‌نهایت آب‌نبات بخوریم، تا دیر وقت بیدار بمانیم و بازی‌های کامپیوتری بازی کنیم، یا هر چقدر می‌خواهیم تلویزیون تماشا کنیم.

چیزی که از بزرگسالی تصور نمی‌کردیم این بود که به خاطر فشار مسئولیت‌های روزانه، در نیمه‌های روز خسته بشویم، یا مجبور باشیم برای حفظ سلامتی‌مان غذاهای سالم بخوریم. علاوه بر این ناراحتی‌های روزمره، پیش‌بینی نمی‌کردیم که دستیابی به اهداف مهم بزرگسالی مانند خرید خانه سخت‌تر از دوره‌های قبل بشود و بدون کمک والدین ممکن نباشد.

اگر شما هم بزرگسالی را مایه دردسر می‌دانید، در این احساس تنها نیستید. اما چنین نگاهی به زندگی شما لطمه می‌زند. در ادامه، بررسی می‌کنیم که چرا برخی افراد نمی‌خواهند بزرگ بشوند، و چه روش‌هایی برای مواجهه با این احساس وجود دارد.

من نمی‌خواهم بزرگ بشوم : با این احساس چطور روبرو بشوم ؟

چرا برخی افراد نمی‌خواهند بزرگ بشوند؟

این که کسی دوست ندارد بزرگ بشود دلایل متنوعی دارد. در اینجا به چند مورد از متداول‌ترین این دلایل اشاره می‌کنیم.

الگوهای خوب بزرگسال وجود نداشته است.

تحقیقات نشان می‌دهد که نبود الگوهای مناسب بر رفتار افراد در بزرگسالی تأثیر منفی می‌گذارد، در حالی که داشتن الگوهای خوب تأثیر مثبتی بر رفتار نوجوانان می‌گذارد.

اگر این فرصت را نداشته‌اید که زندگی یک فرد بزرگسال را در وضعیت فوق‌العاده یا مطلوبی مشاهده کنید و فقط نمونه‌های منفی بزرگسالی را دیده‌اید، طبیعاً نسبت به بزرگ شدن احساس خوبی نخواهید داشت.

بزرگسالی همیشه سرگرم‌کننده نیست.

حتی اگر به عنوان یک بزرگسال شیفته و عاشق کارتان باشید، انجام آن می‌تواند چالش‌برانگیز و گاهی خسته‌کننده باشد. این که باید خودتان قرارهای ملاقات‌تان را تنظیم کنید، به دندان‌پزشکی یا مشاوره بروید، یا از خانواده خود مراقبت کنید، اصلاً سرگرم‌کننده به نظر نمی‌رسد.

این حقیقت که دوران بزرگسالی همیشه لذت‌بخش نیست، باعث می‌شود که نخواهیم جزئی از آن باشیم.

تنها بودن ترسناک است

در دوران کودکی، به‌ندرت پیش می‌آید که تنها باشید. پدر و مادر یا پرستار‌ها کسانی هستند که روز خود را با آنها شروع کرده و به پایان می‌رسانید. زمانی هم که در مدرسه هستید، معلمان و همسالان در کنار شما هستند.

اما، به عنوان یک بزرگسال، شما معمولاً خود را کاملاً تنها می‌بینید، به‌خصوص اگر تنها زندگی کنید و شغلی داشته باشید که در آن زیاد با افراد دیگر در تعامل نباشید. تنهایی می‌تواند ترسناک باشد، و باعث شود که بخواهید به روزهایی که جوان‌تر و در کنار دوستان‌تان بودید، برگردید.

تنها بودن ترسناک است

در دوران کودکی به شما آسیب رسیده است.

سوء‌استفاده، طرد، و دیگر ضربه‌های جسمی یا روانی دوران کودکی باعث می‌شود که بیشتر از سن‌تان رشد کنید. کودکانی که این آسیب‌ها را تجربه می‌کنند اغلب احساس می‌کنند بیشتر از سن‌شان بزرگ شده‌اند. بنابراین، قابل درک است که حس خوبی به بزرگ شدن نداشته باشند.

  1. جامعه پیری را نمی‌پذیرد.

جامعه ما به طرزی باورنکردنی بر جوانی متمرکز است. بازیگران بیست‌وچندساله اغلب نقش والدین نوجوان‌هایی را بازی می‌کنند، که خودشان هم بازیگرانی بیست و چندساله هستند. رسانه‌ها تصاویر چهره‌های مشهور مسن را طوری به نمایش می‌گذارند که انگار گناهی مرتکب شده‌اند و باید به خطر سن‌شان شرمنده باشند.

با این تفاسیر، چه کسی می‌خواهد از یک فرد جوان به یک فرد پیر تبدیل بشود؟ وجود این سن‌گرایی در جامعه باعث می‌شود که افراد از بزرگ شدن خود خوشحال نباشند.

نزدیک شدن به مرگ نگران‌تان می‌کند.

بزرگ شدن مساوی با پیر شدن است و ما را به مرگ نزدیک‌تر می‌کند. کاملاً طبیعی است که کمی از مردن بترسیم. اما اگر بخواهیم خود را گرفتار این ایده کنیم باعث می‌شود که نگران بزرگ شدن و پیری‌مان باشیم.

همه ما در نهایت می‌میریم، اما این حقیقت نباید بر زندگی ما اثر بگذارد. گذشته از هر چیز، ما اکنون زنده هستیم.

 وقتی دوست نداریم بزرگ بشویم، چه باید بکنیم؟

اکنون که با برخی از دلایل این مسئله آشنایی پیدا کردید، پیروی از پیشنهادهای کاربردی زیر به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری به بزرگسالی پیدا کنید.

عناصر سالم دوران جوانی را حفظ کنید.

هیچ کتاب قانونی نمی‌گوید شما مجبورید همه چیزهای مرتبط با جوانی را کنار بگذارید. برای مثال، شما می‌توانید حتی در دوران بزرگسالی هم به هر شکلی که دوست دارید لباس بپوشید.

بزرگسالی بیشتر از این که به ظاهر شما مربوط بشود، با رفتارتان در ارتباط است. پس اگر نگران این هستید که در بزرگسالی قادر نیستید خودتان را آن طور که می‌خواهید نشان بدهید، این مسئله را فراموش کنید. تا زمانی که رفتاری بالغ و مسئولانه دارید، می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید مانند یک جوان زندگی کنید.

بر روی جنبه‌های لذت‌بخش بزرگسالی تمرکز کنید

به همان اندازه که بزرگسالی سختی‌هایی دارد، برخی جنبه‌های لذت‌بخش هم دارد. تا دیروقت با یک دوست صحبت کردن، و خیلی بی‌برنامه برای صرف بستنی بیرون رفتن برخی از کارهایی است که بزرگسالان می‌توانند انجام دهند، اما کودکان نه.

با تمرکز بر روی بخش‌های جذاب بزرگسالی می‌توانید نگرش خود را اصلاح کنید. وقتی این کار را انجام دهید، بزرگ شدن آن‌قدرها هم بد به نظر نمی‌رسد.

بر روی جنبه‌های لذت‌بخش بزرگسالی تمرکز کنید

زیبایی رشد فردی را درک کنید.

شاید در کودکی احساس امنیت کنید، اما وقتی رشد فردی را در دوران بزرگسالی تجربه کنید، احساس غرور خواهید کرد.

جستجو برای این که به فرد بهتری تبدیل بشوید، بی‌پایان و همراه با لذت است. این جستجو رضایت‌بخش نیز هست، زیرا وقتی رشد می‌کنید، می‌توانید زندگی دیگران را بهتر کنید. شما می‌توانید در مسیرهایی رشد کنید که به طور مستقیم بر زندگی دیگران اثر بگذارید.

در مجموع، بزرگ شدن می‌تواند به طرز عجیبی ترسناک باشد، اما بدانید که در این نگرانی تنها نیستید. در زندگی، مسیرهای مختلفی برای بزرگ شدن وجود دارد. در هر مسیری که قدم می‌گذارید، سعی کنید به خاطر چیزهایی که دارید شکرگزار باشید و با حفظ شور و شوق جوانی و درک جنبه‌های مثبت دوران بزرگسالی، از زندگی خود لذت ببرید.

تهیه و ترجمه:

رادیو بینا

منبع:

www.verywellmind.com

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند
امتیاز شما :
ElGrandeToto - 7elmet Ado 6(MP3_320K)