خطرات از بین بردن احساسات چیست؟

خطرات از بین بردن احساسات چیست؟

430 نفر
دسته بندی: خودشناسی

سناریو های زیادی وجود دارد که در آن احساس میکنیم مجبوریم احساسات خود را سرکوب کنیم. به عنوان مثال ممکن است یک روز فقط بخواهیم روزمان را سپری کنیم، لذا به خودمان میگوییم که بعدا با این احساسات کنار میاییم و فکر می کنیم این احساس ارزش بررسی شدن را ندارد. یا سعی میکنیم احساسات خود را پنهان کنیم تا یک رابطه را به نتیجه برساند. در نهایت، ما تمایل داریم احساسات خود را به یک دلیل کلیدی کاهش دهیم: به نظر می رسد انجام این کار آسان تر و ایمن تر است. دلایلی که ما گاهی اوقات ما احساسات در خود جمع میکنیم میتواند متفاوت باشد، اما به نظر میرسد که همه آنها از ترس از آسیب پذیری ناشی می شوند. دکتر کولین مولن روانشناس میگوید ما همواره از طریق اقدامات عاطفی از خود واکنش نشان میدهیم. جمع کردن احساسات یک احساس کاذب از امنیت عاطفی ایجاد می کند.

خطرات از بین بردن احساسات چیست؟

نشانه هایی که بیانگر این است که شما احساسات خود را بروز نمیدهید:

  • به نظر می رسد که دیگران شما را درک نمیکنند
  • از زمانی که با دیگران می گذرانید، آنچه را که میخواهید به دست نمیاورید
  • علائم جسمی مانند ناراحتی معده یا مشکلات گوارشی، سردرد، ضربان قلب و تنش را تجربه می کنید
  • شما خشم و ناامیدی فزاینده ای را نسبت به دنیا و دیگران تجربه می کنید
  • شما نسبت به دیگران احساس نارضایتی دارید

نشانه‌ هایی که نشان میدهد کسی در حال جمع کردن احساسات در خودش است را میتوان در کلمات انتخابی، لحن و زبان بدن تشخیص داد. برخی از افراد ممکن است ناخودآگاه بدن خود را به سمت داخل جمع کنند، دستان خود را به هم فشار دهند، به انگشتان یا پاهای خود ضربه بزنند، چشمان خود را به نقطه ای بدوزند یا سر خود را تکان دهند.

چرا پنهان کردن احساسات ما اغلب می تواند نتیجه معکوس داشته باشد؟

اگر چه در کوتاه‌ مدت میتواند به‌ عنوان یک راهکار خوب به نظر برسد، اما انجام این کار میتواند به روش ‌های زیر بر ما تأثیر منفی بگذارد.

  • بر سلامت روان ما فشار وارد می کند:

نادیده گرفتن مزمن احساسات ما در نهایت میتواند بر اعتماد به نفس ما تأثیر منفی بگذارد. با گذشت زمان، ممکن است احساس کنیم هیچ کس به نیازها یا خواسته های ما اهمیت نمیدهد و نظر یا صدای ما مهم نیست. همچنین می تواند باعث شود ما احساس استرس، افسردگی یا اضطراب کنیم. در برخی موارد ما حتی ممکن است عمیقاً خشمگین یا عصبانی شویم و نسبت به دیگران احساس رنجش کنیم.

  • سلامت جسمانی ما را به خطر می اندازد:

دکتر مولن میگوید: شواهدی وجود دارد که نشان میدهد کاهش احساسات ‌میتواند منجر به استرس فیزیکی بر بدن شود. استرس ایجاد شده به بدن می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی شود. اثرات منفی دیگر می تواند مشکلات حافظه باشد.

  • روابط اجتماعی ما را مختل می کند:

روابط اجتماعی سازنده برای ادامه زندگی ما حیاتی است. به هر حال ما در ذات خود موجودات اجتماعی هستیم. وقتی به اندازه کافی خودمان را ابراز نکنیم، روابط ما نمیتواند به روش های معنادار رشد کند. تماس انسان با انسان میتواند به تعادل سیستم عصبی ما کمک کند و اجازه میدهد چشم‌ انداز وسیع‌ تری داشته باشیم و از فرو رفتن در حلقه‌ های ترس و باورهای نادرست جلوگیری میکند.

پنهان کردن احساسات

چگونه در بیان احساسات خود بهتر شویم؟

ابراز احساسات ما همیشه به طور طبیعی اتفاق نمیافتد. این چیزی است که به تمرین و تعهد برای ارزش نهادن به خود نیاز دارد. با گذشت زمان، ما میتوانیم مهارت پردازش و بیان احساسات خود را رشد و ارتقا دهیم.

دکتر مولن میگوید: یکی از بهترین راه‌ ها برای بهتر شدن در بیان خود این است که فقط منظورتان را به طور مستقیم بگویید. به نظر می رسد به اندازه کافی ساده است، اما این به تمرین نیاز دارد. از قدمهای کوچک شروع کنید و روی احساسات مثبت تمرکز کنید و به مرور زمان در این مورد قدرتمند خواهید شد. سعی کنید از الگو های زیر برای شروع این تمرین استفاده کنید:

  • وقتی دیشب شام درست کردی، واقعاً احساس میکردم که دوستش دارم.
  • امیدوارم بتوانید در روز شنبه در انجام پروژه به من کمک کنید.
  • میخواهم مطمئن شوم که میفهمی من از کجا آمدم.
  • وقتی چنین کارهایی را با هم انجام می دهیم احساس خوشحالی می کنم.

در این الگو ها شما می توانید به ابراز احساسات خنثی یا ناامیدانه بپردازید. برخی از نمونه ها شامل موارد زیر میباشد:

  • بعضی وقت ها احساس می کنم که صدایم را نمیشنوی
  • من واقعاً ناامید هستم که شما در روز شنبه به من کمک نمیکنید.
  • عزیزم وقتی فهمیدم فراموشم کردی، خیلی ناراحت شدم
  • از اینکه باید این موضوع را دوباره با شما مطرح کنم، بسیار ناامید هستم

اغلب اوقات، تمایل به پنهان کردن احساسات یک عادت عمیقاً ریشه ‌دار است که در طول زمان در خود ایجاد کردیم. برای شکستن این چرخه و شروع به ابراز وجود خود به دیگران، به سخت کوشی زیادی نیاز داریم. اگرچه انجام این کار ممکن است احساس ناراحتی، ترس یا دشواری برای ما به همراه داشته باشد، اما تلاش کردن در این زمینه ارزش آن را دارد.

ترجمه:

رادیو بینا

منبع:

www.verywellmind.com

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند
امتیاز شما :

آخرین مطالب

روش های طبیعی افزایش اکسی توسین
روش های طبیعی افزایش اکسی توسین
چگونه کمتر از دیگران برنجیم؟
چگونه کمتر از دیگران برنجیم؟
سیاست ها و حفظ حریم خصوصی
سیاست ها و حفظ حریم خصوصی
عصب شناسی انتظار در روابط
عصب شناسی انتظار در روابط
انعطاف پذیری شناختی چیست؟
انعطاف پذیری شناختی چیست؟
ElGrandeToto - 7elmet Ado 6(MP3_320K)