وقتی بی‌ حوصله هستیم بیشتر دیگران را اذیت می‌کنیم

وقتی بی‌ حوصله هستیم بیشتر دیگران را اذیت می‌کنیم

220 نفر
دسته بندی: خودشناسی

یکی از مهمترین مسائل جوامع امروزی دیگرآزاری، یعنی آزار رساندن به دیگران برای لذت شخصی، است. این رفتار مانند اختلالات روانی خودشیفتگی و روان‌آزاری، معمولاً یک ویژگی شخصیتی «تاریک» به حساب می‌آید. محققان دریافته‌اند که حتی دیدن تصویر افراد آسیب‌دیده می‌تواند تمایلات دیگرآزارانه را در افراد فعال کند. اما نتایج یک تحقیق جدید روشن می‌کند عامل مهم دیگری هم در بروز رفتارهای دیگرآزارانه نقش دارد، ولی تاکنون به آن توجهی نشده است. این عامل بی‌حصولگی است. ما از قبل می‌دانیم که برخی افراد بی حوصله ، که انگیزه هیچ کاری را ندارند و همه چیز برای‌شان کسالت‌آور و خسته‌کننده است، در برخی موارد تمایل به خودآزاری دارند؛ برای مثال، به خودشان شوک الکتریکی می‌دهند تا بی‌انگیزگی خود را کمتر کنند. اما آیا ممکن است بی حوصله بودن  به صورت دیگرآزاری هم بروز پیدا کند؟ در ادامه به شما در باب این موضوع مهم اطلاعات کاملی را ارائه می کنیم؛ این اطلاعات در مجموعه رادیوبینا تهیه و ترجمه شده است.

وقتی بی‌ حوصله هستیم بیشتر دیگران را اذیت می‌کنیم

تمایل به دیگرآزاری در موقعیت‌های واقعی

استفان فاتایچر (Stefan Pfattheicher) از دانشگاه آرهوس دانمارک و همکارانش در مورد نتایج 9 مطالعه در مجله شخصیت و روان‌شناسی اجتماعی: روابط بینافردی و فرایندهای گروهی گزارش می‌دهند. اولین مطالعه آنها بر روی 1780 نفر از ایالات متحده، آلمان و دانمارک انجام شد که در آن میزان مستعد بودن افراد به بی‌حوصلگی و تمایلات دیگرآزارانه مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه، شرکت‌کنندگان باید نظر می‌دادند که چقدر با این عبارت‌ها موافق هستند: «بسیاری از کارهایی که باید انجام دهم یکنواخت و تکراری است»، و «من اغلب هیچ کاری برای انجام دادن ندارم، و سردرگم می‌مانم». همچنین، باید گزارش می‌دادند که برای مثال، آیا در دوران نوجوانی در مدرسه کسی را از روی عمد اذیت کرده بودند، و این که آیا از آزار و تحقیر دیگران لذت می‌بردند. نتایج نشان می‌داد که هر چه فرد بی‌ حوصله تر باشد، احتمال بروز رفتارهای دیگرآزارانه هم بیشتر می‌شود.

سپس، تیم تحقیقاتی رابطه بین بی‌حوصلگی و دیگرآزاری را در موقعیت‌های متفاوت دیگری بررسی کرد. در مطالعه‌ای بر روی نیروی‌های نظامی ایالات متحده، محققان دریافتند که رفتار دیگرآزارانه نسبت به سربازهای دیگر با بی‌حوصلگی بیشتر در دوران خدمت سربازی در ارتباط بود. به همین صورت، بررسی رفتار افراد در اینترنت نشان می‌داد که ارسال پیام‌های تحریک‌کننده و توهین‌آمیز در محیط‌های مجازی رابطه معناداری با بی‌حوصلگی بیشتر در زندگی روزمره داشت. در نهایت، در مطالعه‌ای بر روی مراقبت از فرزندان، والدینی از ایالات متحده، کانادا، و بریتانیا باید می‌گفتند که آیا هیچ وقت از تحقیر یا آزار فیزیکی فرزندشان لذت برده بودند. پاسخ‌ها حاکی از این بود که وقتی والدین در هنگام مراقبت از فرزندشان بی‌ حوصله بودند، احتمال دیگرآزاری به فرزند بالا می‌رفت. آنها می‌گویند که این مطالعه «به یک علت بالقوه بدرفتاری با فرزند اشاره می‌کند که تاکنون در تحقیقات تجربی به آن توجه نشده است».

تأثیر بی‌حوصلگی بر دیگرآزاری در شرایط کنترل‌شده

با این وجود، این مطالعات فقط بر اساس گزارش شخصی شرکت‌کنندگان بود. بنابراین، در مرحله بعد، محققان تأثیر احتمالی بی‌حوصلگی را بر روی رفتار دیگرآزارانه در شرایط کنترل‌شده بررسی کردند. مطالعاتی بر روی بیش از 4000 نفر نتایجی جذاب و در عین حال نگران‌کننده ارائه کرد.

در یک مطالعه، 129 شرکت‌کننده وارد آزمایشگاه شدند. آنها گوشی همراه و هر چیز دیگری که می‌توانست حواس‌‌شان را پرت کند، تحویل داده، و وارد یک اتاقک شدند. سپس، یا باید به یک فیلم 20دقیقه‌ای از یک آبشار نگاه می‌کردند (با هدف این که حوصله‌شان سر برود)، یا یک مستند 20‌دقیقه‌ای در مورد رشته‌کوه‌های آلپ تماشا می‌کردند. در کنار آنها یک آسیاب قهوه و سه فنجان نام‌گذاری‌شده قرار داشت، و درون هر لیوان یک کرم حشره (لارو) بود. به شرکت‌کنندگان گفته شده بود که اگر دوست داشته باشند، می‌توانند در هنگام تماشای فیلم، کرم‌ها را آسیاب کنند. در واقع، اگر کرم‌ها از آسیاب عبور می‌کردند، هیچ آسیبی نمی‌دیدند چون آسیاب‌ها دستکاری شده بود. اکثریت شرکت‌کنندگان هیچ کرمی را آسیاب نکردند. اما از بین 13 نفری که این کار را انجام دادند، 12 تای آنها به گروهی تعلق داشتند که ویدئوی کسالت‌آور آبشار را دیده بود. محققان می‌گویند: «از این طریق، ما مشاهده کردیم که بی‌حوصلگی می‌تواند رفتار دیگرآزارانه را تحریک کند».

تأثیر بی‌حوصلگی بر دیگرآزاری در شرایط کنترل‌شده

نتیجه‌ای نگران‌کننده در پی بی حوصله بودن

در مطالعات تجربی بعدی که به صورت آنلاین انجام شد، محققان بررسی کردند که آیا بالا بودن ویژگی‌های دیگرآزارانه در شخصیت افراد باعث می‌شود که بی‌حوصلگی تأثیر بیشتری بر آنها بگذارد. در این مطالعات شرکت‌کنندگان در حین تماشای یک ویدئوی کسل‌کننده یا یک ویدئوی جالب، دو انتخاب داشتند: می‌توانستند به شرکت‌کننده‌ای کمک مالی کنند یا از پولی که برای آن فرد جمع شده بود، برداشت کنند. از بین شرکت‌کنندگانی که از تماشای ویدئوی کسل‌کننده خسته شده بودند، آنهایی بیشتر پول برداشت می‌کردند که از قبل میزان بالایی از ویژگی‌های دیگرآزارانه را در شخصیت خود داشتند. با این حال، زمانی که جایگزین مثبتی وجود نداشت – یعنی وقتی شرکت‌کنندگان فقط اجازه داشتند پول برداشت کنند – همه افراد ببی حوصله این کار را انجام می‌دادند، فارق از این که تا چه اندازه شخصیتی دیگرآزار داشتند.

تیم تحقیقاتی می‌گوید: «نکته قابل‌توجه این است که این رفتار حتی از کسانی که کمترین میزان دیگرآزاری را داشتند، دیده می‌شد». این به این معنی است که همه ما ممکن است در شرایطی خاص تمایل به رفتار دیگرآزارانه داشته باشیم. این نتیجه‌ای نگران‌کننده برای نسل بشر به شمار می‌آید.

در آخرین مطالعه، محققان بررسی کردند که چرا افراد بی‌ حوصله چنین رفتاری دارند. آنها به این نتیجه رسیدند که این افراد به چیزهای تازه و هیجان‌انگیز علاقه دارند.

اما این یافته‌ها بر چه چیزی دلالت دارد ؟

این مطالعات نشان می‌دهد وقتی کاری برای انجام دادن وجود ندارد، تمایل به آزار رساندن به صورت دیگرآزاری هم در بی حوصله بودن افراد بروز پیدا می‌کند. محققان این مطالعات می‌پذیرند که بررسی‌های آنها در مورد رابطه بی‌حوصلگی و دیگرآزاری در دنیای واقعی – در مدرسه‌ها، اردوگاه‌های نظامی، خانواده، و فضای مجازی – نشان نمی‌دهد که بی‌حوصلگی قطعاً به رفتار دیگرآزارانه منجر می‌شود. اما وقتی آنها نتایج مطالعات تجربی را در نظر می‌گیرند، به این نتیجه می‌رسند که راهکارهای کاهش بی‌ حوصله بودن در موقعیت‌های مختلف می‌تواند انگیزه افراد برای رفتارهای دیگرآزارانه را کاهش دهد. به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از تست خودشناسی خود واقعی که به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است، استفاده کنید تا با روحیات خود بیشتر آشنا شوید.

منبع:

digest.bps.org.uk

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند
امتیاز شما :
ElGrandeToto - 7elmet Ado 6(MP3_320K)