چطور مانع از بحث‌های تکراری زناشویی شویم؟

چطور مانع از بحث‌های تکراری زناشویی شویم؟

191 نفر
دسته بندی: خودشناسی

هیچ چیزی آزاردهنده‌تر از این نیست که با شریک یا خانواده خود درباره یک مسئله بارها و بارها بحث کنید. اگر چند سال از شروع رابطه شما با شریک‌تان در روابط زناشویی می‌گذرد، دقیقاً این بحث‌ها را در زندگی زناشویی خود می‌شناسید. این‌ها همان مشاجره‌هایی هستند که هیچ وقت به نتیجه نرسیده و بارها تکرار می‌شوند.

«تو هیچ وقت لباس‌هایت را جمع نمی‌کنی، با این که می‌دانی این کار اعصابم را به هم می‌ریزد»، «تو همیشه تأخیر داری، حتی وقتی یادآوری می‌کنم که چقدر این مسئله برایم مهم است»، و چیزهایی از این قبیل در زندگی زناشویی شما.

اما لازم نیست این کار را ادامه بدهید. روش‌های زیادی برای جلوگیری یا مهار این درگیری‌های بی‌پایان وجود دارد. پیش از هر چیز، به دوران شروع رابطه خود فکر کنید. آن زمان، چه کارهایی با هم انجام می‌دادید که از آن لذت می‌بردید؟ راهی برای تکرار آن کارها پیدا کنید. هر چه بیشتر اوقات خوشی را با هم سپری کنید، انگیزه و فرصت کمتری برای جر و بحث خواهید داشت.

اگر این گام مثبت را بردارید، اوضاع بهتر خواهد شد اما هنوز با آن بحث‌ها به طور جدی روبرو نشده‌اید. در ادامه، به شما شش راهکار مؤثر برای پایان دادن به اختلافات قدیمی را پیشنهاد می‌کنیم.

چطور مانع از بحث‌های تکراری زناشویی شویم؟

مشکل را خودتان حل کنید تا در زندگی زناشویی تان به مشکل نخورید

وقتی شریک شما نمی‌خواهد برای حل مشکل‌تان کاری انجام دهد، بهتر است خودتان دست‌به‌کار شوید. تنها کاری که باید انجام دهید این است: تصمیم بگیرید به چیزی که آزارتان می‌دهد دیگر اهمیت ندهید. این کار زمانی ممکن است که بپذیرید مشکل از رفتار شریک شما نیست؛ مشکل واقعی این است که اجازه می‌دهید آن رفتار آزارتان بدهد.

در این روش باید نگاه خود را تغییر دهید. مهم نیست چه چیزی شما را ناراحت می‌کند. چیزی که اهمیت دارد واکنش شماست، و این کاملاً به خودتان بستگی دارد. البته، اگر با مسئله‌ای جدی روبرو هستید، کار سختی در پیش رو دارید. در این صورت بهتر است روش‌های دیگر را هم امتحان کنید.

در زندگی زناشویی ریشه مساله و مشکل را ابتدا پیدا کنید و سپس بررسی کنید

درگیری‌ها اغلب سرپوشی بر روی اختلافات اساسی‌تر هستند. زوج‌ها در مورد چهار مسئله اصلی بحث می‌کنند: نبود تعامل متقابل، کمبود یا نبود اعتماد، کمبود یا نبود احترام، و عدم درک نیازهای متفاوت طرف مقابل در زمینه داشتن فضا و استقلال.

اگر می‌خواهید به عمق بحث‌های خود پی ببرید، وظیفه شما کشف این تفاوت‌های بنیادین است. از آنجایی که در هنگام مشاجره به‌شدت احساساتی و آسیب‌پذیر هستید، به تنهایی نمی‌توانید ریشه این بحث‌ها را پیدا کنید. به همین خاطر، برای درک این تفاوت‌ها حتماً از یک درمانگر باتجربه و قابل اعتماد کمک بگیرید.

در زندگی زناشویی خود برای بحث‌هایتان زمان مشخص کنید

در این روش باید بحث‌های خود را به زمان و مدت مشخصی محدود کنید (ترجیحاً قبل از خواب نباشد). برای مثال، قرار بگذارید که فقط روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه ساعت 7 تا 7:30 بعد از ظهر بحث کنید. معمولاً این کار برای زوج‌ها خیلی مصنوعی به نظر رسیده و در آن زمان انگیزه کمتری برای درگیری پیدا می‌کنند.

در رابطه و زندگی زناشویی خود تعادل ایجاد کنید

این راهکار بر اساس روش زوج‌درمانی رفتاری (Behavioural Marital Therapy) است، که در دهه 1970 و 1980 میلادی رواج داشت. هر یک از زوج‌ها یک رفتار آزاردهنده طرف مقابل را مطرح کرده و جایگزینی مثبت برای آن پیشنهاد می‌کند. دو طرف به هم قول می‌دهند که در ادامه از پیشنهاد شریک خود پیروی کرده و از بحث دوباره اجتناب کنند.

البته این راهکار معمولاً به بهبود کلی رابطه منجر نمی‌شود. اگر فقط می‌خواهید به یک اختلاف مشخص پایان دهید، استفاده از این روش مفید خواهد بود. در ادامه شما میتوانید مقاله بهبود توهمی خطری که رابطه شما تهدید می کند را مطالعه نمائید .

در رابطه و زندگی زناشویی خود تعادل ایجاد کنید

هیجانات بوجود آمده در زندگی زناشویی خود را مهار کنید

وقتی هیجانات بر ما غلبه می‌کنند، همه چیز را سیاه و سفید می‌بینیم، یعنی تصور می‌کنیم که فقط دو راه‌حل برای هر مشکلی وجود دارد: یا من درست می‌گویم یا تو درست می‌گویی. اما، در حقیقت، راه‌حل‌های ممکن زیادی وجود دارد. وقتی ما آرام و منطقی هستیم، خیلی راحت‌تر این مسئله را درک می‌کنیم.

پس، برای این که با مسئله خود منطقی برخورد کنید، توافق کنید که در شروع هر بحثی به هم کمی زمان بدهید. اگر ناراحت یا عصبانی شده‌اید، حداقل 20 دقیقه صبر کنید تا هیجانات فروکش کرده و عقل جای خود را دوباره تثبیت کند. اگر در این مدت کاری لذت‌بخش انجام دهید، مثل شنیدن موسیقی مورد علاقه‌تان، آرامش بیشتری به دست می‌آورید.

بعد از این مرحله، با آرامش روبروی هم بنشینید و با هم گفتگو کنید. اکنون، هر یک از شما پنج شیوه رفتار یا واکنش را که کمتر آزاردهنده و بیشتر خوشایند باشد، به طرف مقابل پیشنهاد کنید. کنترل هیجانات به شما کمک می‌کند تا گفتگویی مسالمت‌آمیز و احتمالاً موفقیت‌آمیز داشته باشید.

بهترین راهکار در هر زندگی زناشویی ای همدلی است

این راهکار به تلاش، خلاقیت، و مهارت زیادی نیاز دارد، اما بسیار مؤثر است. پیش از آن که درگیری‌ای اتفاق بیفتد، زمانی که هر دوی شما از نظر فیزیکی و روانی در وضعیت مطلوبی هستید، با هم گفتگو کنید. مکانی آرام و مناسب پیدا کرده و شریک‌تان را برای گفتگو فرا بخوانید. در این روش باید جای خود را عوض کنید، یعنی باید از زاویه طرف مقابل به مسئله نگاه کنید. این کار را به مدت 10 دقیقه یا تا زمانی که همه جنبه‌های موضوع را از نگاه شریک‌تان بررسی کرده‌اید، ادامه دهید. وقتی تصویر روشن‌تری از مسئله مورد بحث داشته باشید، در آینده می‌توانید به آن مسئله واکنش مناسب‌تری نشان دهید. این مقاله در رادیو بینا تهیه و ترجمه شده است؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در باب موضوع اصلی این مقاله می توانید از اینجا اقدام بفرمایید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند
امتیاز شما :
ElGrandeToto - 7elmet Ado 6(MP3_320K)