مدیریت رابطه با کسی که اختلال اضطراب دارد

مدیریت رابطه با کسی که اختلال اضطراب دارد

220 نفر
دسته بندی: خودشناسی

مدیریت رابطه با کسی که اختلال اضطراب دارد، احساس ناامنی و ترس ناشی از اضطراب گاهی اوقات در روابط اختلال ایجاد می‌کند. اگر دلسوزانه به شریک خود نزدیک شوید، می‌توانید به رابطه خود کمک کنید.

همه ما بارها اضطراب و نگرانی را تجربه کرده‌ایم. معمولاً عامل اصلی این نگرانی‌ها عدم اطمینان نسبت به اتفاقات آینده است. اما اگر این وضعیت برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند، ممکن است به هیجاناتی شدید از نوع اختلالات اضطراب منجر شود. این مدیریت رابطه را برای کسانی که آن را تجربه می‌کنند و همین طور شریک آنها مشکل می‌کند.

اگر با کسی که اضطراب دارد در ارتباط هستید، شاید از شیوه درست حمایت از او آگاهی نداشته باشید. برای این که رابطه خود را با شریک‌تان تقویت کنید و به او کمک کنید، ابتدا باید دانش خود را در مورد اضطراب بالا ببرید.

انوع اختلال اضطراب و علائم آن

متداول‌ترین انواع اختلال اضطراب (anxiety disorder) این موارد هستند: اختلال اضطراب فراگیر، اختلال ترس (panic disorder)، انواع هراس (phobias)، اختلال اضطراب جدایی، و اختلال اضطراب اجتماعی. این اختلالات ممکن است با مشکلات ذهنی دیگری مثل اختلال فکری-عملی یا افسردگی هم همراه شوند.

اضطراب واکنش عادی بدن به استرس است و از ما در برابر موقعیت‌های خطرناک محافظت می‌کند. اما وقتی فرد اختلال اضطراب را تجربه می‌کند، واکنش بدن او خیلی شدیدتر بوده و زندگی روزانه‌اش را مختل می‌کند.

به باور انجمن روان‌پزشکی امریکا، اختلالات اضطراب با ترس بیش‌ازحد یا اضطرابی نامتناسب با موقعیت همراه بوده و مانع عملکرد روزانه فرد می‌شوند. تنها یک پزشک یا روان‌درمانگر می‌تواند وجود اختلال اضطراب را در شما تشخیص دهد.

علائم اضطراب می‌تواند فیزیکی، روانی، یا عاطفی باشد. خستگی، انقباض و درد عضلات، بی‌خوابی یا خواب بیش‌ازحد، سردرد و دل‌درد نمونه‌هایی از علائم فیزیکی هستند. در مورد علائم روانی و عاطفی هم می‌توان به بی‌قراری، تحریک‌پذیری، عصبانیت و مشکل در تمرکز اشاره کرد. علاوه بر این، وقتی اضطراب دارید، ترس بر افکار و درک شما از اتفاقات و تعاملات روزمره سایه می‌اندازد.

چالش‌های متداول افراد مضطرب در روابط

اضطراب می‌تواند بر همه جنبه‌های زندگی یک فرد از جمله روابط عاشقانه او تأثیر بگذارد. در این باره، روان‌درمانگر امریکایی اِریکا آلتِر (Erica Alter) می‌گوید: «فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که به یکی از زوجین راحتی، لذت و آرامش می‌بخشد، ممکن است باعث آشفتگی و اضطراب طرف مقابل شود».

او توضیح می‌دهد که گاهی اوقات زوج‌ها نمی‌توانند از تفریح‌ها و فعالیت‌های اجتماعی مشترک لذت ببرند زیرا یکی از آنها می‌خواهد زودتر آن مکان را ترک کند یا از همان ابتدا موافق آن فعالیت نیست.

اگر شریکی که اضطراب دارد در مورد خود رابطه دچار ترس شود، چالش آنها بیشتر هم می‌شود. در این حالت، فرد چنین سؤال‌هایی را از خودش می‌پرسد: «نکند او به من خیانت کند؟ آیا به من دروغ می‌گوید؟ آیا کس دیگری را بیشتر از من دوست دارد؟ آیا قصد دارد از من جدا شود؟ آیا اضطراب من زندگی‌مان را خراب خواهد کرد؟» این سؤالات مداوم می‌تواند به‌تدریج به اعتماد دو طرف و کل رابطه خدشه وارد کند.

وضعیت رابطه شما با کسی که اضطراب دارد

وضعیت رابطه شما با کسی که اضطراب دارد

روان‌درمانگر امریکایی دیگری به نام مَگی دِرِیک (Maggie Drake) می‌گوید فرد دارای اضطراب تمایل دارد بیش‌ازحد به تحلیل تعاملاتش بپردازد و به بدترین احتمالات فکر کند.

یک شریک مضطرب زیاد به شما پیام می‌دهد یا با شما تماس می‌گیرد. او احتمالاً می‌خواهد وضعیت رابطه‌اش با شما را بروزرسانی یا اعتبارسنجی کند، حتی اگر به‌تازگی به او اطمینان داده باشید. در نتیجه، چرخه اضطراب برای هر دوطرف طاقت‌فرسا و چالش‌برانگیز می‌شود، به‌خصوص اگر شریک‌تان برای درمان اضطرابش اقدامی نکند یا به خاطر مشکلش مورد انتقاد قرار گیرد.

اما وقتی هر دو سمت رابطه از این اضطراب آگاه باشند و با تفاوت‌های یکدیگر با نرمی و مهربانی برخورد کنند، رابطه آن به نقطه قوت‌شان تبدیل می‌شود. برای مثال، شما می‌توانید با همکاری شریک‌تان برای شرکت در یک رویداد برنامه‌ریزی کنید. از این طریق، شریک مضطرب شما می‌داند چه چیزی در انتظارش است، و هر دوی‌تان می‌توانید از با هم بودن لذت ببرید.

نکاتی برای برقرای ارتباط با افراد دارای اضطراب

نکاتی برای برقرای ارتباط با افراد دارای اضطراب

اگر می‌خواهید با کسی ارتباط برقرار کنید که به اختلال اضطراب دچار است، هر دوی شما باید بتوانید احساسات یکدیگر را درک کنید و با هم مهربان باشید. مهربانی به عمیق‌تر شدن پیوندتان کمک می‌کند.

اگر تاکنون اختلال اضطراب را تجربه نکرده‌اید، به تلاش بیشتری نیاز دارید. اما فارغ از این که بحث مشکلات سلامت روان در یک رابطه مطرح باشد یا نه، حفظ هر رابطه‌ای به تلاش نیاز دارد. در این‌جا، به چند نکته کاربردی برای مدیریت رابطه خود توجه کنید:

  1. سعی کنید کنجکاو باشید:

آلتر و دریک پیشنهاد می‌کنند با کنجکاوی تمام در مورد مسئله اضطراب مطالعه کنید تا در مورد این اختلال و تأثیر احتمالی آن بر شریک‌تان اطلاعات کافی کسب کنید.

از شریک‌تان در مورد تجربه اضطرابش سؤال کنید. اگر درک بهتری از ریشه اضطراب و موقعیت‌های تحریک‌کننده او داشته باشید، بهتر می‌توانید با او همدلی کنید.

آلتر می‌گوید: «اضطراب ناشی از تنفر شریک‌‌تان از رئیسش با نگرانی‌اش به خاطر همه‌گیری کرونا متفاوت است؛ و هر دوی این‌ها با اضطراب جدایی از شما در حین یک مشاجره تفاوت دارد».

  1. هیچ وقت شریک‌تان را به خاطر اضطرابش قضاوت نکنید:

همان طور که سعی می‌کنید اضطراب او را بهتر بشناسید، از قضاوت احساسات او دوری کنید. حتی اگر ترس‌های شریک‌تان واقعی به نظر نمی‌رسند، اغلب برای خودش واقعی هستند.

به خاطر باورهای منفی جامعه، او تردید دارد که ترس‌هایش را با شما به اشتراک بگذارد. ممکن است او به خاطر بیان احساسات و مشکلات مرتبط با اضطراب خود چیزهای زیادی را در زندگی از دست داشته باشد.

  1. محرک‌های شریک‌تان را بشناسید:

دریک می‌گوید: «اضطراب در افراد مختلف به روش‌های متفاوتی آشکار می‌شود. با درک چیزهایی که شریک‌تان را مضطرب کرده یا اضطرابش را تشدید می‌کند، و همین طور راهکارهایی که در گذشته مؤثر بوده است، بهتر می‌توانید از شریک‌تان حمایت کنید».

سعی نکنید که مشکل شریک خود را، به قول دریک، «حل» یا «درمان» کنید. این طرزفکر عموماً کمکی نمی‌کند و ممکن است بین شما فاصله ایجاد کند.

  1. گوش دادن فعال می‌تواند ابزاری مؤثر باشد:

به ترس‌ها، محرک‌ها، و راهکارهای تدافعی شریک‌تان به‌دقت گوش بدهید و سعی کنید با او روراست باشید. دریک چند پاسخ حمایتی برای گوش دادن فعال را پیشنهاد می‌کند: «من در کنارت هستم»، «تو تنها نیستی»، و «ترس‌ها، نگرانی‌ها، و محرک‌های تو بی‌معنی نیستند».

در نهایت، فراموش نکنید که شما نمی‌توانید مشکلات شریک‌تان را خودتان حل کنید. اگر او برخی از علائم اختلال اضطراب را از خود بروز می‌دهد و زندگی‌اش از روال عادی خارج شده است، حتماً برای تشخیص و درمان آن علائم از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید. خودتان هم، تا جایی که می‌توانید، حمایت و یاری خود را در این مسیر از او دریغ نکنید.

ترجمه:

رادیو بینا

منبع :

https://psychcentral.com/anxiety/dating-someone-with-anxiety

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند
امتیاز شما :

آخرین مطالب

چگونه کمتر از دیگران برنجیم؟
چگونه کمتر از دیگران برنجیم؟
سیاست ها و حفظ حریم خصوصی
سیاست ها و حفظ حریم خصوصی
عصب شناسی انتظار در روابط
عصب شناسی انتظار در روابط
انعطاف پذیری شناختی چیست؟
انعطاف پذیری شناختی چیست؟
قوی ترین بخش کنترل کننده رفتار در انسان
قوی ترین بخش کنترل کننده رفتار در انسان
ElGrandeToto - 7elmet Ado 6(MP3_320K)