چطور توانایی‌مان را در مواجهه با تغییر بالا ببریم؟

چطور توانایی‌مان را در مواجهه با تغییر بالا ببریم؟

135 نفر
دسته بندی: خودشناسی

چطور توانایی‌مان را در مواجهه با تغییر بالا ببریم ؟

تغییر بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی است، اما این به این معنی نیست که مواجهه با تغییر آسان است. اگر می‌خواهیم تغییرات زندگی فشار کمتری به ما وارد کنند، باید روش‌هایی برای پذیرفتن و کنار آمدن با آنها پیدا کنیم. در این مقاله که در رابطه با مواجهه با تغییر در زندگی مان می شود ، به این می‌پردازیم که چرا تغییر در زندگی تا این قدر مشکل‌ساز است و چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا راحت‌تر با آن کنار بیاییم.

چرا مواجهه با تغییر آسان نیست؟

تغییر به سازگاری نیاز دارد. این می‌تواند گاهی اوقات چیزهای کوچکی مثل یافتن روشی جدید برای انجام یک کار یا اضافه کردن کاری به روال روزانه‌تان باشد. در موارد دیگر، تغییر ممکن است شیوه زندگی شما را به‌شدت به هم بریزد. این مسئله می‌تواند استرس، یا در برخی موارد اضطراب و افسردگی ایجاد کند و بر سلامت جسمی و روانی شما اثر منفی بگذارد.

وقتی تغییری مثبت یا منفی اتفاق می‌افتد، شما از نقطه امن‌تان بیرون رانده می‌شوید و مجبورید خود را با شرایط جدید وفق بدهید. داشتن راهکارهایی برای مواجهه با تغییر کمک می‌کند در برابر استرس مقاومت بیشتری پیدا کرده و راحت‌تر خود را با شرایط جدید سازگار کنید.

چرا مواجهه با تغییر آسان نیست؟

چه راهکارهایی برای مواجهه با تغییر وجود دارد؟

این که چطور با تغییر روبرو می‌شوید نقش مهمی در سلامت روانی شما و احساس‌تان نسبت به زندگی دارد. وقتی نمی‌توانید تغییرات زندگی خود را بپذیرید، با احساسات منفی و تلخ روبرو می‌شوید.

در ادامه به پنج مورد از مهم‌ترین راهکارهای مواجهه با تغییر اشاره می‌کنیم.

چه راهکارهایی برای مواجهه با تغییر وجود دارد؟  
  1. خود را آماده کنید.

تغییر اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که انتظار آن را ندارید. ما اغلب از تغییرات دور از انتظار، مانند از دست دادن کار، طلاق، یا مرگ عزیزان، می‌ترسیم چون در مورد پیامدهای آنها مطمئن نیستیم. پس اگر حواس‌تان به آینده باشد و از نظر ذهنی آماده باشید، واکنش بهتری نشان می‌دهید.

وقتی خودتان قصد دارید تغییری در زندگی‌تان ایجاد کنید، برای مثال وقتی می‌خواهید شغل‌تان را عوض کنید یا اسباب‌کشی کنید، با انجام کارهای زیر استرس کمتری را در هنگام وقوع این تغییرات تجربه خواهید کرد:

  • پیش از آن که تغییری رخ بدهد، فهرستی از چیزهایی مورد نیاز تهیه کنید.
  • برای دوران تغییر پول پس‌انداز کنید تا کمتر نگران مسائل مالی باشید.
  • در مورد اهداف خود با متخصصان مالی یا برنامه‌ریزی شغلی صحبت کنید.
  • بررسی کنید که در وضعیت‌های اضطراری چه اتفاقاتی رخ‌ خواهد داد.

به طور کلی، هرگز تغییرات استرس‌زا را نادیده نگیرید، بلکه سعی کنید با آنها روبرو بشوید. گرچه نادیده گرفتن تغییر استرس شما را در کوتاه‌مدت کاهش می‌دهد، تحقیقات نشان می‌دهد که استرس و اضطراب ناشی از تغییر در بلندمدت افزایش خواهد یافت. برای مثال، نادیده گرفتن تغییر باعث می‌شود در شغلی که از آن تنفر دارید یا رابطه‌ای که در آن خوشحال نیستید، بمانید، زیرا می‌ترسید با استرس ناشی از تغییری بزرگ در زندگی‌تان روبرو بشوید.

  1. طرزفکرتان را تغییر بدهید.

شیوه تفکر شما نقش مهمی در انطباق شما با تغییر بازی می‌کند. الگوهای تفکر منفی می‌تواند توانایی شما را در تمرکز بر روی چیزهای مثبت تضعیف کند.

یک روش درمانی به نام چارچوب‌بندی مجدد شناختی (Cognitive reframing) وجود دارد که به افراد کمک می‌کند این افکار منفی را تغییر بدهند. در این روش، شما سعی می‌کنید شیوه نگاه خود را به موقعیت‌ها تغییر بدهید و نگاهی واقع‌گرایانه‌تر و امیدوارانه‌تر به تغییرات داشته باشید.

داشتن دیدگاهی منفی کار شما را در مواجهه با تغییرات سخت‌تر می‌کند. اگر بتوانید طرزفکر مثبت‌تری داشته و امیدوارتر باشید، توانایی و مقاومت خود را در برابر تغییرات بالا می‌برید.

  1. روال‌های روزانه داشته باشید.

وقتی دنیا در اطراف شما در حال تغییر است، داشتن روال‌های ثابت روزانه و حفظ آنها می‌تواند استرس‌تان را به حداقل برساند.

حتی اگر نتوانید هیچ یک از جنبه‌های زندگی‌تان را پیش‌بینی کنید، چیزهای ساده‌ای مثل خوابیدن و بیدار شدن در زمانی مشخص در شما حس داشتن کنترل بر زندگی ایجاد می‌کند.

ورزش، خوردن غذاهای سالم، خواب کافی، مراقبه، و ایجاد اهداف روزانه واقع‌گرایانه، فعالیت‌های دیگری هستند که اگر به برنامه روزانه خود اضافه کنید، به سلامت روانی خود در دوران تغییر کمک می‌کنید.

  1. از نزدیکان‌تان کمک بگیرید.

داشتن حمایت اجتماعی برای سلامت روانی ما ضروری است، اما این مسئله به‌خصوص در مواجهه با تغییر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وقتی با تغییرات زندگی روبرو می‌شوید، خانواده، دوستان، و دیگر پیوندهای اجتماعی می‌تواند به روش‌های مختلفی از شما حمایت کند:

  • حمایت عاطفی: عزیزان و دوستان‌تان می‌توانند به حرف‌های شما گوش بدهند و با شما همدلی کنند.
  • تشویق: وقتی با یک چالش روبرو می‌شوید، پیوندهای اجتماعی می‌تواند شما را به موفق شدن تشویق کند.
  • اطلاعات: استفاده از پیوندهای اجتماعی می‌تواند روشی عالی برای یادگیری و کسب اطلاعات لازم برای مواجهه با تغییر باشد.
  • حمایت قابل لمس: در هنگام تغییر، گاهی اوقات، برای انجام کارهای‌تان به کمک فیزیکی دیگران نیاز دارید. برای مثال، وقتی مریض می‌شوید، به کسی نیاز دارید که غذای‌تان را آماده کند یا شما را به مطب دکتر برساند.

به خاطر داشته باشید که شاید دیگران تشخیص ندهند در یک موقعیت خاص به چه نوع حمایتی نیاز دارید. برای این که مطمئن شوید حمایت مورد نیاز خود را دریافت می‌کنید، درخواست خود را به طور مستقیم و مشخص بیان کنید.

  1. از خودتان مراقبت کنید.

علاوه بر این که خود را از نظر ذهنی برای چالش‌های پیش‌رو آماده می‌کنید، حتماً مطمئن شوید که از نظر جسمی برای دوران تغییر آماده هستید. وقتی تغییرات پی‌درپی اتفاق می‌افتند، گاهی مجبور می‌شوید نیازهای اصلی‌تان را نادیده بگیرید.

همچنین، زمانی که گرسنه یا خسته هستید، اتفاقات استرس‌زا اغلب خیلی بدتر به نظر می‌رسند. بنابراین، رسیدگی به نیازهای اصلی از طریق خوردن غذهای سالم، استراحت کافی یا مراقبه، زندگی‌تان را متعادل‌تر می‌کند.

چه زمانی به کمک روان‌درمانگرها نیاز دارید؟

چه زمانی به کمک روان‌ درمانگرها نیاز دارید؟

در برخی موارد، افراد بعد از مواجهه با یک تغییر استرس‌زا به اختلال سازگاری دچار می‌شوند. در این حالت، فرد علائم هیجانی و رفتاری‌ای را تجربه می‌کند که بر جنبه‌های مختلف زندگی شخصی‌اش از جمله روابط، کار، و تحصیل تأثیر بسیار منفی‌ای می‌گذارد.

بنابراین اگر احساس می‌کنید در مواجهه با تغییر دچار مشکل هستید، حتماً به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید.

خلاصه کلام

شما همیشه نمی‌توانید تغییرات را کنترل کنید، اما می‌توانید واکنش خود را به آنها مدیریت کنید. ایجاد یک طرزفکر مثبت روشی عالی برای افزایش مقاومت شماست، اما مهم است که در دوران تغییر از خودتان مراقبت کنید. حتماً از یک روال روزانه پیروی کنید، نیازهای فیزیکی و روانی خود را تأمین کنید، و در صورت نیاز، از نزدیکان‌تان درخواست کمک کنید.

منبع :

https://www.verywellmind.com/5-tips-for-dealing-with-change-5205553

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند
امتیاز شما :
ElGrandeToto - 7elmet Ado 6(MP3_320K)