آیا صحبت با غریبه‌ها می‌تواند لذت‌بخش باشد؟

آیا صحبت با غریبه‌ها می‌تواند لذت‌بخش باشد؟

178 نفر
دسته بندی: خودشناسی

مردم به غلط باور دارند که هر چه زمان بیشتری از یک گفتگو بگذرد، گفتگو کسل‌کننده‌تر و ناخوشایندتر می‌شود. در عوض، تحقیق جدیدی که در مجله شخصیت و روان‌شناسی اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که وقتی نیم ساعت از یک گفتگو می‌گذرد، میزان لذت آن تثبیت شده یا بیشتر می‌شود. نویسنده این مطالعه مایکل کارداس (Michael Kardas)، که دوره فوق‌دکترای خود را در دانشگاه نورث‌وسترن ایالات متحده می‌گذراند، می‌گوید: «یک مکالمه خوب می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های زندگی روزمره باشد. اما وقتی مردم فکر می‌کنند به‌سرعت حرف‌های‌شان تمام می‌شود، به‌سختی می‌توانند زمان زیادی را به گفتگو اختصاص بدهند.»

هدف و روش تحقیق

هدف و روش تحقیق

«ما می‌خواستیم بفهمیم که آیا نگرانی مردم در مورد تمام شدن حرف‌های‌شان در گفتگو قابل توجیه است؛ یا آیا در مقایسه با چیزی که آنها انتظار دارند، وقتی موضوع بحث مشخص باشد، پرباری و لذت‌بخشی گفتگو برای مدت بیشتری حفظ می‌شود.»

محققان پنج آزمایش انجام دادند، که در مجموع شامل 1,093 شرکت‌کننده بود. همه این آزمایش‌ها از الگوی مشابهی پیروی می‌کردند. هر شرکت‌کننده با یک شرکت‌کننده دیگر که او را نمی‌شناخت، ملاقات می‌کرد و یک مکالمه رودرروی کوتاه با او داشت. بعد، شرکت‌کننده‌ها گزارش می‌دادند که چقدر از آن گفتگو لذت برده بودند و باید پیش‌بینی می‌کردند که از جلسه‌های متعدد بعدی چقدر لذت خواهند برد. سپس، آنها به گفتگوهای بعدی ادامه داده و بعد از پایان هر جلسه احساس واقعی خود را گزارش می‌دادند.

گفتگو با یک فرد ناشناس

کارداس می‌گوید: «در این تحقیق، ما افراد ناشناس را دوبه‌دو مقابل هم قرار دادیم و از آنها خواستیم برای چندین دقیقه با هم صحبت کنند. این افراد به طور معمول از دقیقه‌های آغازین گفتگو لذت می‌بردند، اما پیش‌بینی می‌کردند که اگر به این کار ادامه بدهند، گفتگوی آنها کسل‌کننده خواهد شد، زیرا آنها انتظار داشتند که بعد از چند دقیقه صحبت، دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشند.»

«اما وقتی از همین افراد خواسته شد که به گفتگوی خود ادامه بدهند، بیشتر از آن‌چه پیش‌بینی می‌کردند، حرف برای گفتن داشتند و از گفتگو لذت بردند». این به این معنی است که مردم لذت ادامه دادن گفتگوها را دست‌کم می‌گیرند.

فکر کردن در مورد موضوع گفتگو

فکر کردن در مورد موضوع گفتگو

علاوه بر این، از برخی شرکت‌کننده‌ها خواسته شده بود که پیش از شروع مکالمه، چندین موضوع را برای بحث با طرف مقابل انتخاب و یادداشت کنند. محققان دریافتند که این شرکت‌کننده‌ها انتظارات و پیش‌بینی‌های درست‌تری داشتند.

کارداس می‌گوید: «ما فهمیدیم اگر افراد ابتدا در مورد موضوعات گفتگو فکر کنند، پیش‌بینی درست‌تری از میزان لذت‌بخش بودن آن دارند. ممکن است افراد بر روی این تمرکز کنند که اکنون اطلاعات کمی در مورد طرف مقابل دارند. اما اگر توجه آنها را به این جلب کنیم که از طریق گفتگو می‌توانند دیگران را بهتر بشناسند، به آنها یادآوری می‌کنیم که لذت گفتگو با یک فرد ناشناس نیز می‌تواند برای مدتی ادامه داشته باشد.»

گفتگوهای طولانی‌تر و لذت‌بخش‌تر

«ما تحقیق را با این بررسی ادامه دادیم که آیا ترغیب افراد به فکر کردن درباره موضوع‌های مشخص باعث می‌شود آنها بخواهند گفتگوهای طولانی‌تری داشته باشند؛ و اگر این طور است، آیا افراد بعد از داشتن این گفتگوهای طولانی‌تر، خوشحال‌تر می‌شوند.»

در آزمایش پایانی، شرکت‌کنندگان باید پیش‌بینی می‌کردند که اگر به مدت 25 دقیقه به گفتگو ادامه بدهند، یا اگر به میل خودشان گفتگوی کوتاه‌تری داشته باشند، چقدر از گفتگو لذت می‌برند. هر شرکت‌کننده مدت زمان مورد نظرش را مشخص کرد. سپس، به صورت تصادفی، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا به مدت 25 دقیقه یا کمتر (بر اساس زمان‌هایی که انتخاب کرده بودند) دوبه‌دو با هم صحبت کنند.

محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که باید 25 دقیقه به گفتگو ادامه می‌دادند، در مقایسه با کسانی که می‌توانستند گفتگوی کوتاه‌تری داشته باشند، لذت خیلی بیشتری را گزارش دادند.

حرف آخر

در نهایت، کارداس می‌گوید: « ما فکر می‌کنیم که این یافته‌ها اهمیت دارند، زیرا باور مردم در مورد میزان لذت‌بخش بودن گفتگوها بر تصمیم‌های‌شان اثر می‌گذارد، این که چقدر برای گفتگوها وقت بگذارند، یا این که یک گفتگوی لذت‌بخش را ادامه بدهند یا نه. بنابراین، اگر در نظر دارید با فرد جدیدی ارتباط برقرار کنید یا رابطه‌ای را تقویت کنید، در این که زمان بیشتری به گفتگوها اختصاص بدهید، تردید نکنید. اگر به چند موضوع قابل بحث از قبل فکر کنید، گفتگوی پربارتر و لذت‌بخش‌تری خواهید داشت. »

 ترجمه:

Radiobina

منبع:

نوشته اِریک دابِلیو. دولان (Eric W. Dolan)

www.psypost.org

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند
امتیاز شما :
ElGrandeToto - 7elmet Ado 6(MP3_320K)