• فیلتر
  • جدیدترین
قوی ترین بخش کنترل کننده رفتار در انسان
چگونه سریع و آسان به خاطر بیاریم؟
تکنیک های افزایش بازه توجه و دوری از حواس پرتی
راهکار های مطالعه هوشمندانه برای کنکور و تحصیل
10 تکنیک برای رفع اضطراب آزمون
تکنیک های افزایش مهارت های شناختی مغز
نوتروپیک و مواد خوراکی تقویت کننده مغز
عاداتی که زندگی تان را متحول میکند
تکنیک های افزایش تمرکز و مدیریت زمان
9 از 113

پادکست نوروسایکولوژی [هفتگی و رایگان]

آشنایی با پادکست های نوروسایکولوژی که مسیر زندگی شما را تغییر می دهند

از زمانی که فردی به متخصص نوروسایکولوژیست ارجاع داده می‌شود، ممکن است این سوال را از خود بپرسد که اصلا نوروسایکلوژی چیست و به چه حوزه‌ای مرتبط است؟! نوروسایکولوژی به مطالعه علوم مغز و اعصاب و تاثیر آن روی ذهن و رفتار می‌پردازد.
عصب‌روانشناسان باور دارند که آسیب‌های مغزی می‌تواند روی رفتار زندگی روزمره افراد تاثیر بگذارد. به صورت خلاصه علم Neuropsychologi نشان می‌دهد که هر نوع ضربه یا آسیبی که به مغز وارد شود می‌تواند روی فرآیندهای شناختی و رفتاری، روابط اجتماعی و ارتباط‌گیری با دیگران، حرکتی و فیزیک بدن و بعد عاطفی را تحت تاثیر قرار دهد.
حالا که در یک نگاه و به صورت اجمالی با این علم آشنا شدید، پیشنهاد می‌کنیم از پادکست های نوروسایکولوژی رادیو بینا که به صورت هفتگی منتشر و در اختیار شنوندگان عزیز قرار داده می‌شود، بهره ببرید. این پادکست‌ها می‌توانند کمک کنند تا دلیل برخی از رفتارها و تغییرات بدنی خود را راحت‌تر درک کنید و در آن صورت به دنبال راه چاره بروید.
پادکست های نوروسایکولوژی هفتگی طبق تحقیقات گسترده طراحی و تدوین می‌شود و برای کسانی که علاقه‌مند هستند تا دلایل برخی حالات و رفتارهای خود را از دیدگاه علمی کشف کنند، مفید و کاربردی است.

اپیزود چطور قاطعانه رفتار کنیم؟

یکی از پادکست های نوروسایکولوژی که می‌توانید هم اکنون در رادیو بینا به رایگان دریافت و گوش فرا دهید، پادکست چطور قاطعانه رفتار کنیم است. همه ما گاهی در زندگی کاری یا شخصی در موقعیتی قرار می‌گیریم که نیاز است تا قاطعانه تصمیم بگیریم و رفتار کنیم. مسلما در روزمرگی خود بارها و بارها اراده می‌کنیم و کاری انجام می‌دهیم، همین موضوع باعث می‌شود تا مغز ما تحت تاثیر قرار گیرد و امکان تصمیم‌گیری درباره یک موضوع خیلی مهم را از ما سلب کند یا اینکه خود را ناتوان ببینیم.
آگاه بودن درباره نحوه تصمیم‌گیری و رفتار قاطعانه به شما کمک می‌کند تا کاملا استراتژیک برخورد کنید و همه تصمیمات را با توجه به شرایط و الویت‌های خود به یکدیگر ارتباط دهید. مثلا اینکه اگر مردد هستید، در ابتدا درک کنید که اصلا دلیل تردید شما چیست یا اگر نقش شما در هر محیطی به گونه‌ای است که باید تصمیمات مهم بگیرید و بی‌تجربه هستید، از تجارب افراد مشابه استفاده کنید و تجربه خود را افزایش دهید.

podcast picture

چطور قاطعانه برخورد کنیم؟


اپیزود بخش شامپانزه مغز

اگر در میان پادکست های نوروسایکولوژی به دنبال فایلی می‌گردید که شما را بیشتر با ماهیت آشنا کند، می‌توانید به پادکست بخش شامپانزه مغز گوش دهید. در این اپیزود با یکی از سه بخش اصلی مغز یعنی شامپانزه مغز  آشنا می‌شوید. بسیاری از رفتارهای واکنشی یا بهتر است بگوییم لحظه‌ای رفتار کردن ما به خاطر وجود همین دسته است.
این بخش برخلاف دسته انسانی مغز اصلا منطقی نیست و موجب بروز رفتارهای تکانشی و هیجانی از فرد می‌شود. شامپانزه مغز کاملا با توجه به احساسات فرد را به سمت بروز رفتارهای لحظه‌ای سوق می‌دهد و هیچ کاری با منطق ندارد. در این اپیزود با شناخت دسته‌های مغز قادر خواهید بود تا زندگی روزمره بهتری را تجربه کنید.

chimpanzee-section-of-brain

بخش شامپانزه مغز


اپیزود چرا عشق کمرنگ می‌شود؟

در میان پادکست های نورسایکولوژی می‌توانید با گوش جان سپردن به اپیزود چرا عشق کمرنگ می‌شود، دلایل علم عصب‌روانشناسی درباره این موضوع مهم در یابید. موضوعی است که عموما بیشتر افراد تجربه می‌کنند؛ به ویژه کسانی که شروع رابطه فوق‌العاده عاشقانه‌ای داشته‌اند یا حتی مادری که با عشق و علاقه فراوان از نوزاد تازه متولد شده خود مراقبت می‌کند و شاید بعد از چند سال از اینکه مدام کارهای فرزند را انجام دهد، خسته می‌شود.
از نظر علم نوروسایکولوژی این موضوع به  خاطر ترشح هورمون اکسی توسین که نوعی هورمون زنانه، اما مشترک بین زن و مرد است در مغز رخ می‌دهد. این هورمون در ابتدا مثلا در زمان تولد نوزاد بیشتر ترشح می‌شود، به نوعی که مغز مادر در برخورد با هر نوع خطری آن را دشمن در نظر می‌گیرد، تنها به این دلیل که جان نوزاد را با خطر مواجه می‌کند.

podcast picture

چرا عشق کمرنگ میشود !!؟!!؟


اپیزود فرمول عمر طولانی

از جمله پادکست های نوروسایکولوژی است که گوش دادن به آن می‌تواند تحولی اساسی در نگرش شما نسبت به مغز و تاثیر کارهای روزمره معمولی روی عمر طولانی ایجاد کند. در اپیزود فرمول عمر طولانی متوجه می‌شویم که طبق تحقیقات گسترده در حوزه نوروسایکولوژی حمام با آب سرد و قرار گرفتن در معرض سرمای ایده‌آل موجب افزایش متابولیسم بدن شده و به مرور التهاب و درد را کاهش می‌دهد. همه این‌ها در کنار هم موجب افزایش سیستم ایمنی بدن شده و می‌توانند عمر مفید فرد را افزایش دهند.

podcast picture

📌فرمول عمر طولانی


اپیزود مغز دشمن لاغریست

اگر به دنبال این هستید که چرا مدام تصمیم می‌گیرید لاغر شوید اما این اتفاق رخ نمی‌دهد، پیشنهاد می‌کنیم از میان پادکست های نوروسایکولوژی به اپیزود مغز دشمن لاغریست گوش دهید. در این اپیزود که طبق تحقیقات گسترده تدوین شده متوجه می‌شوید که بین عصب‌های مغزی و چربی‌های بدن ارتباط وجود دارد.
یعنی هر اندازه که بدن چربی بیشتری داشته باشد، مغز ما به طور خودکار از آن‌ها استقبال می‌کند. دلیل هم به صورت غریزی و به خاطر بقاست. مغز روزی را در نظر می‌گیرد که مثلا اگر در شرایط سخت دسترسی به غذا وجود نداشت، با استفاده از این ذخایر چربی بتواند بدن را زنده نگه دارد.

podcast picture

چرا مغز دشمن لاغریست؟


اپیزود حلقه های زندگی

در این اپیزود 23 دقیقه‌ای از مجموعه پادکست های نوروسایکولوژی به این حقیقت می‌رسید که بیشتر رفتارهای آنی، هیجانی و غیر منطقی ما به خاطر تحلیل مغز از موقعیت است. در اپیزود حلقه‌های زندگی متوجه می‌شوید که پیش از مراجعه به روانشناس و پرداخت هزینه‌های گزاف به مشاوره، بهتر است اول اطلاعات خود را از کارکرد و عملکرد مغز افزایش دهید. گاهی ممکن است مغز به خاطر آسیب و از دست بخشی از عصب‌ها خود، قدرت تحلیل نداشته باشد و اصلا هم نداند که عدم موفقیت در رابطه چه کاری و چه شخصی به خاطر همین موضوع است.

podcast picture

حلقه های زندگی


اپیزود ارتقا طرز فکر

در چند سال اخیر بسیار پیش آمده که با افرادی روبه‌رو شدم که مایل بودند طرز تفکر و دیدگاه خود را نسبت به مسائل تغییر دهند، اما همواره بیان می‌کردند که نمی‌دانیم چگونه و از کجا باید شروع کنیم. اپیزود ارتقا طرز فکر از پادکست های نوروسایکولوژی رادیو بینا با بیان ترفندهای کاربردی و مثال‌های واقعی به این دست از افراد کمک می‌کند تا بتوانند نگرش خود را نسبت به دنیای پیرامون و انجام هر کاری تغییر دهند.

podcast picture

ارتقاء طرز تفكر


اپیزود استراحت عمیق بدون خواب

ما در مجموعه پادکست های نوروسایکولوژی، اپیزود مفید و کاربردی استراحت عمیق بدون خواب را تدوین کرده‌ایم. در اینجا متوجه می‌شوید که بدن و صد البته مغز ما برای کارکرد و عملکرد بهتر نیاز به هفت نوع استراحت دارد.
استراحت عمیق بدون خواب دقیقا شبیه به پروسه وصل کردن تلفن همراه به شارژ است. یعنی مغز ما هم استراحت می‌کند و هم برای ادامه روز شارژ می‌شود. این نوعی فرصت دادن به مغز است که مجددا خود را بازیابی کند و به ایجاد ذهن خلاق که همانند سدی قدرتمند در برابر روزمرگی عمل می‌کند و مانع خاموشی بخش مهارت‌طلب و خلاق مغز می‌شود.

podcast picture

استراحت عمیق بدون خواب



تکنیک ‌هایی برای خواب بهتر

تکنیک ‌هایی برای خواب بهتر | خواب راحت شبانه


اپیزود تنفس از راه بینی

ما چه بخواهیم چه نخواهیم این مکانیزم مغز ماست که همواره همه بخش‌های زندگی یعنی چه فیزیکی و چه رفتاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در مجموعه پادکست های نوروسایکولوژی، اپیزود تنفس از راه بینی کاربردی است و می‌تواند در به دست آوردن آرامش موثر واقع شود.
با توجه به اینکه تحقیقاتی متعددی درباره ظرفیت بالای شش‌ها صورت گرفته و نشان می‌دهد که هر چقدر این ظرفیت بیشتر باشد، عمر انسان نیز افزایش می‌یابد. مشکل اینجاست که ظرفیت شش‌ها نیز در سن 35 سالگی با افت مواجه می‌شود و کاهش می‌یابد. اما مغز انسان با تمرین تنفس از راه بینی می‌تواند این مشکل را برطرف سازد و از افزایش عمر مفید لذت ببرد.

podcast picture

تنفس با بینی


اپیزود صداهای ذهن ما

گاهی پیش آمده که در تنهایی و خلوت خود صداهایی را از درون و ذهن خود بشنویم. حالا چه ارتباطی به پادکست های نورسایکولوژی دارد؟! در اپیزود صداهای ذهن ما متوجه می‌شوید که این صداها فقط یک راوی ندارد، بلکه چندین راوی در یک لحظه دارند به شما حرف‌های مختلفی می‌زنند.
در این اپیزود به شنوندگان عزیز آموزش داده می‌شود تا به جای گوش دادن به این صداهای مزاحم از روش کنترل مغز برای کنترل این افکار و صداها استفاده کنند. مغز ما قابلیت کنترل و آموزش دارد و ما می‌توانیم بین شنیدن این صداها و گوش دادن به آن‌ها اولویت بگذاریم.

podcast picture

صداهای ذهن ما


 

سوالات متداول:

1. آیا پادکست های نوروسایکولوژی رایگان است؟

بله، اپیزودهای تهیه شده در این دسته‌بندی کاملا رایگان است و تنها به خاطر آشنایی و آگاهی مخاطبان جهت عملکردهای مختلف مغز و تاثیر آن روی رفتار انتشار می‌یابد.

2. آیا گوش دادن به اپیزودهای مختلف پادکست های نوروسایکولوژی به ارتقای فکری ما کمک می‌کند؟

بله، این اپیزودها دقیقا به خاطر اینکه بتوانیم مانع از روزمرگی و مرگ خلاقیت افراد شویم، تدوین شده است. بخش انسانی مغز ما زمانی که درگیر عادت و روزمرگی شود، خلاقانه عمل نمی‌کند و این می‌تواند فرد را به سمت افسردگی سوق دهد.

3. هر اپیزود پادکست های نوروسایکولوژی رادیو بینا تقریبا چند دقیقه است؟

هر اپیزود به طور تقریبی بین 20 تا 30 دقیقه طراحی شده است.

سخن پایانی
در اینجا سعی کردیم شما را با 10 مورد از مجموعه اپیزودهای آموزشی و کاربردی پادکست های نوروسایکولوژی رادیو بینا آشنا کنیم. این اپیزودهای با تحقیقات دقیق و گسترده تیم ما آماده شده است تا بلکه کمکی باشد برای داشتن زندگی بهتر. در اپیزودهای مختلف آموزش می‌بینید که چگونه روی رفتارهای خود کنترل داشته باشید و کمتر اسیر رفتارهای آنی و هیجانی شوید.
ElGrandeToto - 7elmet Ado 6(MP3_320K)